Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 3162 ggr
Krille12
2013-02-11 11:12

Forskare skapar mördarvirus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Forskare har i ett laboratorium modifierat fågelinfluensaviruset H5N1 och gjort det både väldigt dödligt och smittsamt. Om viruset skulle komma ut ur laboratoriumet skulle det bli en global epidemi, och miljontals människor skulle dö.

Citat: "Två forskargrupper i Holland och USA utvecklade i slutet av 2011 en modifierad version av det kända fågelinfluensaviruset H5N1. Det nya viruset skulle kunna döda miljontals människor, och forskarna har fått massiv kritik från sina kolleger."

Vad tycker ni om det här? Jag själv tycker att det är fruktansvärt att forskarna riskerar miljontals mänskliga liv, och jag förstår inte i vilket syfte de skapade viruset. Jag läste det här i tidningen Illustrerad vetenskap, och här har ni källan: http://illvet.se/sjukdom-behandling/forskare-har-skapat-mordarvirus

Medarbetare på Vetenskap.

Annons:
Magi-cat
2013-02-11 11:17
#1

Jag själv tycker att det är fruktansvärt att forskarna riskerar miljontals mänskliga liv, och jag förstår inte i vilket syfte de skapade viruset.

Jag läste också det där och håller helt med dig, Krille!

Bara för att man KAN betyder det inte att man BÖR göra något. Riskerna är alldeles för stora!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
2013-02-11 11:24
#2

Jag tycker det är rent av sagt fördjävligt.

Det ryktas ju att HIV/AIDS är framtaget av människan enbart för att rensa upp lite. -hur mkt sanning det ligger i det vill jag inte spekulera i.

Krille12
2013-02-11 11:43
#3

#2 Jag läste att HIV eller AIDS kunde användas för att bota cancer, utan att man har HIV eller AIDS efter det. De hade använt det på en person med cancer, och hon blev helt frisk.

Medarbetare på Vetenskap.

[Starman]
2013-02-11 11:47
#4

#0

Syftet att mutera virus i laboratorier är att liksom "beat nature to the punch" om man kan uttrycka det så. Virus kommer obönhörligen att bli farligare och mer dödliga ju mer tid som går.
Om vi då kan skynda fram utvecklingen så kan vi även börja producera vaccin innan naturen hinner ikapp.

Självklart måste det skötas med extrem professionalism och inom väldigt säkra miljöer, och jag har allt förtroende för de få forskare som faktiskt sysslar med denna viktiga forskning att de vidtar de försiktighetsåtgärder som krävs.

#2

Tror man att HIV skapades i ett labb så tror man helt fel. Tror man därtill att det skapades i ett ondskefullt syfte, av ett hemligt sällskap som vill ha kontroll över mänskligheten och därmed måste minska dess individantal… ja, då är man en foliehatt av rang.

[Redigerat]

[VSK]
2013-02-11 11:47
#5

#3

Okej, jag kände inte till detta.

Men så gott som alla "mediciner" har biverkningar som kan göra gott för en trots att "medicinen" är framtaget för annat syfte.

Ett exempel är Tryptizol, som är framtaget som antidepp, men har visat sig att det även blockerar smärtsignalerna. Dock så funkade inte tryptizol som en smärtsignalsblockerare för mig, men för min mor.

[VSK]
2013-02-11 11:48
#6

#4

Jag kan tyvärr inte ge dig nån information på vilka dessa "foliehattar" är då detta är många herrans år sedan det var på tapeten.

Annons:
[Starman]
2013-02-11 11:57
#7

#6

Nej nej det behövs inte, hypoteser om en hemlig världselit som planerar mänsklighetens utrotning genom exempelvis laboratorieproducerad HIV har florerat i många år och är fortfarande populära inom vissa kretsar.

Min poäng var i.a.f. att det bara är väldigt lättledda personer som anser att HIV har skapats av människan.

Det går inte riktigt att bara "skapa nya virus". Man kan modifiera redan existerande virus. 

[redigerat]

[VSK]
2013-02-11 12:02
#8

#7

Jag är inte påläst om virus så jag har ingen kommentar he he

JohannaEkroth
2013-02-11 12:21
#9

De kan väl forska på en rymdstation ute i rymden (ej ISS) så att vi slipper råka ut för det.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

vallhund
2013-02-11 12:46
#10

# 2 Stasi kanske?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[VSK]
2013-02-11 13:14
#11

#10

Ja kan vara, jag minns faktiskt inte.

Krille12
2013-02-11 15:19
#12

#10 Va? Det där var helt klart det dummaste jag har hört, att månen är en ost existerar bara i tecknade serier/filmer. Jag minns inte exakt hur AIDS (eller HIV, jag kommer inte riktigt ihåg) botade cancer, men det var en patient som blev botad från cancer vet jag.

Medarbetare på Vetenskap.

Krille12
2013-02-11 15:22
#13

#4 Ja, du har rätt. Men som #9 säger kan man väl forska om det på en rymdstation istället för på jorden, då riskerna är för stora.

Medarbetare på Vetenskap.

Annons:
vallhund
2013-02-11 15:40
#14

# 12

Trevlig debatt teknik att radera i inlägg, naturligtvis var kommentaren om att jag läst att månen vare ost en kommentar till det du skrev att du läst att HIV/AIDS kunde bota cancer utan att ange källa.

Dvs lika trovärdigt som att månen skulle vara en ost.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Krille12
2013-02-11 15:55
#16

#14 Jag hade inte källa, och det är inte lika trovärdigt som att månen är en ost. Men #15 visade källan till det, (vad bra att du hittade källan) och jag hade läst det men kom inte ihåg vilken källa det var. Jag tog bort det för att det var bara onödigt och i stort sett säger det att allt som jag skriver utan källa är falskt, du kunde fråga om källa istället för att anklaga mig för att jag skriver felaktig information. Som Medarbetare skulle jag aldrig försöka lura någon med felaktig information.

Medarbetare på Vetenskap.

vallhund
2013-02-11 16:18
#17

# 15

Tack, mycket intressant, har jag inte hört talas om förut.

Jag får det till att det hitintills testats på 13 personer, inklusive den 7-åriga flickan, dock med mycket lovande resultat.

Jag får be # 12 om ursäkt men vill oxå påpeka att du faktiskt inte vet att hon blev botad, det kan man bara veta när det gått 5 år, den gängse tiden innan man blir friskförklarad, in remission betyder vilande, inte botad, disabled betyder att det är modifierat så att det inte kan smitta.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Krille12
2013-02-11 16:24
#18

#17 Jag vet vad disabled betyder, (du skriver lite som att jag inte kan engelska) och då det förstörde alla hennes cancerceller kan man i stort sätt säga att hon blev botad (men i alla fall räddade det hennes liv, och det är det viktigaste).

Medarbetare på Vetenskap.

Upp till toppen
Annons: