Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 1793 ggr
[VSK]
2/10/13, 2:36 PM

Största strukturen i universum upptäckt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Brittiska astronomer har upptäckt vad som ska vara den hittills största upptäckta gruppen av himlakroppar i universum. Det handlar om ett gäng med kvasarer som befinner sig ett så kallat LQG-kluster (large quasar group).

När vi snackar universum så handlar det ju oftast om enormt stora grejer och det här klustret med kvasarer har en dimension på 500 megaparsec vilket gör att det skulle ta fyra miljarder år att passera det om man hade tillgång till en farkost som kunde åka i ljusets hastighet.

Den här upptäckten kan eventuellt motbevisa Albert Einstens teori om att universum ser likadant ut oavsett från vilket håll man betraktar det. Roger Clowes som ledde forskargruppen säger bland annat:
"This is hugely exciting - not least because it runs counter to our current understanding of the scale of the universe."

_http://uk.reuters.com/article/2013/01/12/us-space-quasars-idUKBRE90B01S20130112
_

Annons:
JonasDuregard
2/10/13, 8:24 PM
#1

Flyttade till naturvetenskap.

"Den här upptäckten kan eventuellt motbevisa Albert Einstens teori om att universum ser likadant ut oavsett från vilket håll man betraktar det."

Vilken teori är det?

Det låter som den "kosmologiska principen" (som tekniskt sett inte är en teori utan bara en arbetshypotes). Jag tror dock inte den tillskrivs Einstein.

JonasDuregard
2/10/13, 8:31 PM
#2

För övrigt: man talar om största struktur och så, någon som vet hur man definierar struktur i sammanhanget? (när drar man gränsen mellan vad som är en stor struktur och vad som är flera små till exempel vidare)

Som jag förstår det består strukturen av en handfull kvasarer som var och en är pyttesmå jämfört med hela strukturen, så det är väl nästan bara tom rymd i själva strukturen?

[VSK]
2/10/13, 8:38 PM
#3

Vilken grupp hade jag valt?

Det borde ju vara "kosmologiska principen"

"The immense scale also challenges Albert Einstein's Cosmological Principle, the assumption that the universe looks the same from every point of view, researchers said."

Jag föredrar ordet "antagande", då man antar att universums struktur ser likadant ut oavsett varifrån man betraktar den.

Vem som myntade det vet jag faktiskt inte.

JonasDuregard
2/10/13, 8:41 PM
#4

#3 Jag trodde det var Kopernikus kosmologiska princip, men den har säkert filats på av flera kockar .

[VSK]
2/10/13, 8:46 PM
#5

På tal om Copernicus så är det även en ganska schysst sökmotor.

Hmmm har de bytt namn eller sviker minnet mig?

http://www.copernic.com/

(alltså jag använde det i slutet på 90-talet eller om det var i början av nya millenniet).

Ja ibland så räcker det fin-fint med Werner & Werner (behövs inga mer)

gant
2/10/13, 9:03 PM
#6

Det är dock inte bara VSK och Reuters pratar om "Einsteins" princip. Även New Scientist tar upp det i liknande ordalag.

Sci-news har en lite mer nyanserad förklaring: "The modern theory of cosmology is based on the work of Albert Einstein, and depends on the assumption of the Cosmological Principle. The Principle is assumed but has never been demonstrated observationally beyond reasonable doubt."

Wikipedia hänvisar dock till Newton. :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: