Annons:
Etikettsajten
Läst 2833 ggr
Krille12
2013-02-09 18:37

Ang. anmälningsfunktionen

Jag ville bara upplysa alla om anmälningsfunktionen som är till för alla iFokus Insider medlemmar. Vid varje inlägg och kommentar står det "anmäl" och man använder den när personen har brytit mot skrivreglerna. Om ett inlägg får 5 anmälningar tas det bort, och om man får 3 borttagna inlägg får man skrivförbud.

Medarbetare på Vetenskap.

Annons:
[Starman]
2013-02-09 18:45
#1

Eftersom den här funktionen ibland missbrukas kan det också vara värt att påpeka att anmäl-funktionen används enbart i de fall då en användare har postat ett inlägg som…;

… bryter mot svenska lagar och förordningar;

… innehåller kopior av upphovsrättsskyddat material;

… är skrivet i reklamsyfte eller i syfte att marknadsföra produkter/tjänster utan sajtvärdens medgivande;

… röjer eller antyder annan användares verkliga identitet;

… innehåller personangrepp;

… innehåller svordomar eller annat ovårdat språk;

eller

… är av diskriminerande karaktär.

Den används alltså inte som en motsats till "Bra inlägg"-knappen.

Krille12
2013-02-09 18:48
#2

#1 Ja, du har helt rätt. Det är då skrivreglerna, och som jag och Starman påpekade ska man endast använda funktionen när någon har brytit mot skrivreglerna. Om man inte är Insider medlem och vill anmäla ett inlägg kan man kontakta värden eller en Medarbetare, så ska vi ta en titt på det.

Medarbetare på Vetenskap.

jaerven
2013-02-09 20:41
#3

Kan medarbetarna se vem som gjort anmälan, och kan medarbetarna ta bort en anmälan? (Gjorde en gång en anmälan av misstag då jag skulle klicka på "Upp till inläggslistan".

Magi-cat
2013-02-09 20:58
#4

jaerven: nej anmälningar är anonyma, ingen kan se vem som gjort dem.

Vi kan inte heller ta bort några "klick",

Vi kan dock återställa inlägg som blivit felaktigt bortröstade.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-02-09 22:32
#5

#3 Så vitt jag vet kan man bara göra anmälningar om man har "insider", och jag ser intget litet f på din Avatar så du borde inte kunna det?

jaerven
2013-02-09 22:52
#6

#5

Bra. Då orsakade mitt felklick inget huvudbry för någon.

Annons:
Magi-cat
2013-02-09 22:56
#7

när man klickar på anmäl får man också en följdfråga, så anmälan sker i två steg vilket minskar risken för misstag. Har jag för mig i alla fall.:-D


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

gant
2013-02-11 01:48
#8

Får den som blivit anmäld någon information?

Innan man når upp till de magiska fem och får skrivförbud?

JonasDuregard
2013-02-11 07:55
#9

Man ser när ett inlägg röstats bort (och vi Medarbetare ser det också) men inte när man får en anmälning.

gant
2013-02-11 12:31
#10

Det synes ju som varandes lite taskigt. Man ges alltså inte ens chansen att be om ursäkt eller korrigera sitt eventuella misstag. Och man får inte veta om man utsätts för eventuella "missbruks"-anmälningar.

Magi-cat
2013-02-11 12:56
#11

Medarbetare kan lägga tillbaka inlägg som röstats bort felaktigt. Det brukar i praktiken fungera ganska bra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

gant
2013-02-11 13:50
#12

… men den som blir utsatt för en anmälan får alltså inte chansen att be om ursäkt eller korrigera sina misstag i förväg.

Får de som "du lägger tillbaka" veta om de utsätts för någon misskynnesanmälningskampanj. Om du misstänker det?

Magi-cat
2013-02-11 16:58
#13

#12 Nu kan jag inte tala för hur det blir på just den här sajten, eftersom den funnits så kort tid och frågan inte uppstått ännu s.a.s.

Ibland förekommer okynnesanmälningar. Det är ganska lätt att se om t.ex. en person alltid snabbt får ett anmäl-klick oavsett vad den skriver. Då kan man som moderator tala om vad som gäller, ryta lite. :-) och hålla ögonen det.

Är det bara enstaka felklick händer ju inget.

Om ett nick däremot skriver något så flera klickar kan ju inlägget gå bort, varefter moderator kan bedöma om det ska läggas tillbaka eller bryter mot reglerna. Detta är väldigt praktiskt, eftersom man ju aldrig kan vara vid datorn dygnet runt. Den här automatiska modereringsfunktionen är avsedd att underlätta.

Det skulle inte fungera praktiskt om man "varnades" för att man har anmälklick, för vi kan ändå inte ta bort dem. (Men det skadar aldrig att t.ex. be om ursäkt ändå, om man känner att man gått för långt någon gång :-) oavsett klickar)

De som får inlägg återpublicerade brukar få ett automatmeddelande om det, om jag inte missminner mig. Annars kan man skicka pm och resonera om hur det ligger till.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
2013-02-11 18:26
#14

"Då kan man som moderator tala om vad som gäller, ryta lite."

Det tror jag kan få omvänd effekt, funktionen är helt anonym och de som missbrukar den gör det nog ofta lika mycket för att reta moderatorerna som den de anmäler.

Vi brukar få en och annan felaktig anmälan inne på skepticism men det är oftast inte tillräckligt för att rösta bort något inlägg och om det är det så går det ju snabbt och enkelt att återpublicera.

Givetvis ska man inte missbruka funktionen men om man är osäker så tycker jag inte  det är så hemskt om man "hellre fäller än friar" - vi Medarbetare har ändå sista ordet.

Den funktion jag saknar kanske mest i sajtadministrationen är att se alla anmälningar. Ofta är man intresserad av att vidta någon åtgärd direkt efter en anmälning men man får inte veta något förens den fått fem. Ett knep man kan göra i en lång tråd som man vill snabb-administrera är att söka på (1 eller (2 med webläsarens sökfunktion för att hitta inlägg med ett positivt antal anmälningar

Magi-cat
2013-02-11 18:43
#15

#14 ok, "Upplysa om anmäl-funktionens syfte och vad den innebär" hade varit bättre ordval.

Alla känner inte till funktionen eller allvaret i dess användande.

Den funktion jag saknar kanske mest i sajtadministrationen är att se alla anmälningar.

Du kan ju föreslå det för ifokus-ledningen eller skapa en tråd om förslaget på lämpligt ställe.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

gant
2013-02-11 23:30
#16

# 13 (Magi-cat)

Nu svarade du med en väldigt massa ord, men jag såg inte riktigt något svaret på min fråga.  Jag kanske var otydlig, så låt mig formulera om den: 

Om du - på de sajter du kan andministrera - upptäcker eller misstänker att något blir utsatt för den typen av okynnesanmälningar som du skriver om, brukar du då meddela den som är utsatt?

Det skulle inte fungera praktiskt om man "varnades" för att man har anmälklick, för vi kan ändå inte ta bort dem. (Men det skadar aldrig att t.ex. be om ursäkt ändå, om man känner att man gått för långt någon gång :-) oavsett klickar)

Nu förstår jag inte alls vad du menar. Vad är det som inte skulle fungera praktiskt? 

Det var inte när man "känner att man gått för långt" som jag tänkte på.  Vad jag avsåg är ju de tillfällen man totalt missupfattat något eller i sin skriviver lyckas få till några formuleringar som är raka motsatsen till vad man egentligen avsåg (Själv glömmer jag ofta väsentliga "inte"-n). 

I de lägena, hade det ju varit bra om man fick någon form av "larm" om att inlägget bivit anmält. Då skulle man kunna gå in och be om ursäkt för sina misslyckade formuleringar innan det fortsätter att rassla in anmälningar.

Magi-cat
2013-02-12 07:43
#17

#16 Beklagar "en väldigt massa ord". 

Om du - på de sajter du kan andministrera - upptäcker eller misstänker att något blir utsatt för den typen av okynnesanmälningar som du skriver om, brukar du då meddela den som är utsatt?

Det har hänt ett fåtal gånger och jag (eller någon annan moderator) har meddelat.

Nu förstår jag inte alls vad du menar. Vad är det som inte skulle fungera praktiskt? 

Den automatiska modereringsfunktionen är till för att underlätta moderering. Tack vare den blir det lättare att hålla ordning på iFokus då "troll"-inlägg snabbare tas bort än om det måste ske manuellt. En eventuell klick-varning borde då också vara automatisk. 

Det kan vara en idé att få automatiska meddelanden när man fått en kommentar anmäld. Du  kan föreslå det till ifokus-ledningen på support.

Lite till, kan överhoppas: Jag upplever generellt inte något större problem med anmälningarna på "mina" sidor. Om någon skribent misslyckas med formuleringar brukar det vara uppenbart och resultera i kommentarer, snarare än (onödiga) anmälningar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-02-12 09:36
#18

P.S. Sajtvärd kan också ändra i det antal anmälningar som måste göras för att ett inlägg ska tas bort automatiskt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: