Annons:
Etikettuppfinningar-prylar-andra-skapelser
Läst 2494 ggr
Magi-cat
2/9/13, 12:22 PM

Innovativa flygplan....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fåglarna kan något som våra mest avancerade flygplan inte kan: flaxa med vingarna.

Naturens egna lösningar på flygandets konst ligger långt före våra. Men vingflax kanske är på gång! 

http://discovermagazine.com/2013/march/5-airplane-wings#.URYoV6Wqkz6

" The remote-controlled aircraft has wowed audiences on a worldwide tour as it uncannily flies like its avian inspiration, a herring gull. "

Men det är långt kvar innan charterturisterna åker med flax:

" 'I don’t think jet airliners will be flapping anytime soon,” says Russ Tedrake of the Robot Locomotion Group at MIT'"

Vad tycker ni? Hur ska flygplan se ut och vad ska de kunna göra? (Jag tänker givetvis endast på civilt flyg nu)

Ekonomiska, ekologiska, miljömässiga, tekniska och andra förslag….

(bild från publicdomainpictures.net)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Starman]
2/9/13, 3:28 PM
#1

Det verkar väldigt energi-ineffektivt med flaxande flygplansvingar. Det lär ju krävas enormt mycket mer energi att upprätthålla ett plan i horisonellt läge i luften genom att vingarna flaxar än genom bara bränsle + glidning.

Magi-cat
2/9/13, 3:47 PM
#2

#1 Har du kanske själv några innovativa förslag som är bättre? Eller är allt bra som det är?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Geru
2/9/13, 3:49 PM
#3

Läst någonting om att andra försökt skapa plasmamoln framför flygplanet för att reducera friktionen, och därmed bränslekonsumtionen

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Starman]
2/9/13, 5:46 PM
#4

#2

Varför detta aggressiva svar? Vad är ditt problem här, egentligen?

Flygplan med flaxande vingar är en skitkass idé då det skulle kräva mer energi att driva och således medföra större skador på miljön och klimatet. Det var bara det jag kommenterade på. 

Edit: Varför skulle jag ens behöva ett innovativt förslag som är bättre än flygplan med flaxande vingar? Det finns redan en konstruktion som är vettigare.

jaerven
2/9/13, 5:52 PM
#5

Jag tycker att Hindenburg-olyckan var bland det sämsta som hänt utvecklingen av flyget.

Geru
2/9/13, 5:53 PM
#6

Åh. Det är nog rätt sant. Luftskepp är annars sjukt coola.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
Magi-cat
2/9/13, 6:03 PM
#7

#4 va???? Jag var inte ett dugg aggressiv! Jag bara undrade om DU hade någon idé, eftersom jag är lite intresserad av flygplan! Hur tycker du jag skulle ställt frågan för att du inte skulle missförstå?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Starman]
2/9/13, 6:08 PM
#8

#7

"Har du kanske själv några innovativa förslag som är bättre?"

Det ser du ju själv att den frågan är ställd på ett väldigt "Jaså tror du att du är något va?"-sätt.

olaka
2/9/13, 6:13 PM
#9

Är inte det hållfasthet ett stort(dagens understatement) problem med såna här konstruktioner.

Håller dock med om att det är coolt, fantiserar inte Frank Herbert om såna här saker i Dune-serien?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

jaerven
2/9/13, 6:40 PM
#10

Inte bara vi som tycker det är coolt.

http://swedish.ruvr.ru/2012_06_05/77144953/

Geru
2/9/13, 6:55 PM
#11

Luftskepp är väldigt bra på att bära tunga saker, i varje fall billigare än med flyg.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Magi-cat
2/9/13, 9:11 PM
#12

#8 Konstaterar att det går att totalt missförstå en vanlig artigt ställd fråga. 

Nog med OT.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Aribigga
2/9/13, 9:16 PM
#13

Visst låter det lite fräckt men jag förstår inte vad man skulle vinna på att ha sådana flygplan? Som #1 säger verkar det ju inte så energieffektivt. Blir det kortare landningsbanor eller är det för mer komplicerade luftstrider?

Hade varit kul att veta om det fanns någon annan fördel än att det är häftigt med ett flaxande plan 

lurvponnyn.vimeddjur.se

Annons:
Magi-cat
2/9/13, 9:24 PM
#14

#13 Hej Aribigga! Jag vet inte mer än vad som står i länken och det var första gången jag kan minnas att jag träffat på att man gjort försök med flax-plan :-)

(Jag tyckte att det kunde vara kul med lite fritt spånande om hur luftfarkoster kan tänkas se ut i framtiden…)

Men - som du är inne på Aribigga - det är förstås inte otänkbart att man i det här fallet har en militär baktanke….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Aribigga
2/9/13, 9:30 PM
#15

Det är ju helt klart intressant att man numera försöker härma naturen så mycket när man hittar på färdkoster. Läste om hundrobotar som skulle kunna bära saker dit det var svårt att ta sig med rullande fordon. 

Hade varit häftigt med en fisksimmande ubåt… Oj förlåt lite urspårat här flyg skulle vi ju prata om. 

lurvponnyn.vimeddjur.se

Magi-cat
2/9/13, 9:35 PM
#16

#15 fast u-båt med fiskfenor hade varit kul!  Och definitivt innovativt!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

olaka
2/9/13, 9:54 PM
#17

Biomimetik heter ju vetenskapsområdet, det gick en serie dokumentärer på UR i tre delar om det, men de finns inte där längre.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Starman]
2/10/13, 2:20 AM
#18

Magi-cat, nej. Bara, nej, försök inte ens med det där.

Det är ju glasklart att din fråga skulle kunna ersättas med ett "Gör något bättre själv, då!". Särskilt om man ser till kontext, att du svarade på min sågning av den idé som du verkade tycka var "innovativ".

För att besvara din fråga; Nej. Jag sysslar varken med flygplansdesign eller aerodynamik. Jag har inget "innovativt" att komma med, och anser inte heller att det egentligen behövs något nytt sätt för flygplan att flyga. Glidning har fungerat utmärkt i ungefär hundra år, jag ser inte varför man skulle behöva ändra på ett vinnande koncept.

Magi-cat
2/10/13, 7:58 AM
#19

#18 Så bra, i sista stycket besvarade du min enkla fråga som egentligen fanns med redan i #0, fast allmänt ställd. Det räcker så och du behöver inte lägga in mer i min enkla text än vad som faktiskt fanns där.

"Innovativ" betyder i första hand nyskapande. Tanken med att ta upp en tråd var inte och är inte att man behöver instämma i varenda stavelse i länken, utan att man vill inspirera till egna idéer och kanske diskussion.

Idén var, i stort sett, ny och jag tyckte den kunde platsa i den kategori jag placerade den. 

Nog med OT för min del.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/10/13, 11:50 AM
#20

Inte riktigt samma sak, men solsegel vore häftigt….:-)

http://myscienceacademy.org/2013/02/07/largest-solar-sail-ever-to-fly-in-2014/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
gant
2/10/13, 4:40 PM
#21

#19 Magi-cat:
Idén var, i stort sett, ny och jag tyckte den kunde platsa i den kategori jag placerade den. 

Så där väldigt ny var den väl inte :-)

Magi-cat
2/10/13, 4:46 PM
#22

#21 haha, nej ny var den tydligen inte……kanske utvecklad sedan dess?

Alla barn i början och inte heller de motordrivna planen med fasta vingar gick så bra alla gånger….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JohannaEkroth
2/10/13, 5:01 PM
#23

Intressant! 

Det gäller då att bygga på ett sådant sätt så att flygplanskroppen inte följer med av vingarnas lyftkraft utan vinklas när de lyfts för att minska luftmotståndet. Annars skulle det nog orsaka en väldig flygsjuka och ett hemskt illamående bland passagerarna av allt guppande. 

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Upp till toppen
Annons: