Annons:
Etikettsamhällsvetenskap
Läst 2802 ggr
Magi-cat
2013-02-08 11:30

Finns det en psykologisk IKEA-effekt?

Visste ni att det fanns en"IKEA-effekt"? :-) (Inte jag heller, förrän nu.)

(Källa och citat, min kursiv nedan:)

http://www.npr.org/2013/02/06/171177695/why-you-love-that-ikea-table-even-if-its-crooked

Det är, kort sagt, ett psykologiskt fenomen som förklarar (?) inte bara varför möbler i platta paket, under möda hemkånkade och hopsatta med eventuellt åtföljande kraftuttryck blivit inte "bara" en affärssuccé utan också varför vi är omåttligt stolta över vårt verk när det är färdigt!

Det är lite av stenåldersmänniskan: Jag gjorde det. Jag är kompetent - det höjer min status i flocken. Det ger signaler till omgivningen att jag klarar det, projektet - vilket det nu är. 

Det handlar naturligtvis om något djupare än platta paket och skruvar som fattas.

"…. to you that table might seem really great, because you're the one who created it. It's the fruit of your labor. And that is really the idea behind the Ikea Effect."

"Most of us intuitively believe that the things we labor at are the things we love. Mochon and his colleagues, Michael Norton at the Harvard Business School and Dan Ariely at Duke University, have turned that concept on its head. What if, they asked, it isn't love that leads to labor, but labor that leads to love?"

Vad handlar det om mer? Jo, vi gillar inte bara vårt eget hantverk utan också våra egna idéer mer än andras. (åtminstone om man ska tro Mochons idéer :-))

För det gäller säkert forskningsprojekt också. Är MITT bäst för att det är mitt - eller för att det är bäst?

"It's a good reason — and this is true whether you are running a big complicated project involving millions of dollars or finishing a third-grade craft project — to have someone from the outside, who isn't invested in you or your work, give you some objective feedback before you show your project to the world." 

Lite självklart, lite tankeväckande, lite igenkännande, och lite kul :-)(Hoppas nu inte källkoden till den smajlin säger något oroväckande. OT-anmärkning)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JohannaEkroth
2013-02-08 14:44
#1

Häftigt! 

Men som barn älskade jag lego, mekano, limma modeller och idag älskar jag att bygga ihop IKEA-möbler. Tyvärr ger det mig inte den verkliga tillfredställningen då det är förhållandevis enkelt jämfört med mekano och att bygga modeller. 

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Rumblebee
2013-02-08 22:13
#2

Tror säkert att det finns en del sanning i det. Visserligen så har jag inga IKEA möbler som jag har satt ihop själv. Däremot så har jag ett rätt gammalt litet modell flygplan som hänger från taket i mitt sovrum, och fastän jag har i stort sett inget intresse alls av modelflyg, eller riktiga flygplan, så är jag väldigt fäst vid mitt halvfula lilla gröna biplan just i och med att jag spenderade ett tag med att reparera det planet när min bror tog hem det för flera år sedan, då det följde med ett annat modelplan han köpt.
Att jag ens gav mig på att reparera biplanet var just på grund av att det kändes som en kul grej, men så blev det bara att jag behöll planet och hängde upp det i en krok i taket.
Så det är konstigt hur man kan fatta tycke för något bara för att man spenderar tid till att sätta ihop det jämfört med om någon annan gör grovjobbet åt en 

Kryddis
2013-02-08 23:04
#3

OT
"kursiv stil, inom typografin högerlutande bokstavsform."

"fet stil, inom typografin term för kraftig grovlek på bokstäver."

www.ne.se

Exempel:

Kursiv stil - Flygande bäckasiner söka hwila på mjuka tuvor

Fet stil - Flygande bäckasiner söka hwila på mjuka tuvor

Kryddis
2013-02-08 23:11
#4

#0 "(Hoppas nu inte källkoden till den smajlin säger något oroväckande. OT-anmärkning)"

http://support.ifokus.se/discussions/5112e44d88f4722690000c68-nya-smileys-pa-ifokus?discussions-1#51

Pelle Långlös
2013-02-09 08:20
#5

#3 Haha undrade också vart den kursiva texten försvann.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Magi-cat
2013-02-09 08:44
#6

#3 Tack, jag vet det. 

Kan dock användas på det sätt jag gjorde, nämligen för att skilja ut den text man vill markera. Det är enda fetstilen i inlägget. Jag tyckte det blev tydligare så. 

Om avsikten i stället ledde till avsevärda missförstånd ska jag vara mer renlärig i fortsättningen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Kryddis
2013-02-09 20:23
#7

#6 Skriv istället vad det är du verkligen har gjort i den citerade texten t ex "min fetmarkering", "min markering i fetstil".

Slut på OT för min del om detta.

OnT
IKEA-effekten har jag alltid trott var det att man alltid går därifrån med väldigt mycket mer än man från början hade tänkt sig att köpa. ;)

[VSK]
2013-02-10 00:19
#8

Alla affärer där man går in motsols har en psykologisk effekt. Fast den funkar inte på mig

Magi-cat
2013-02-10 08:06
#9

#8 Troooor jag nog att den gör. 

Psykologin funkar fast man känner till den. Allt om köpbeteende är detaljstuderat och "vi" går på det……t.o.m. lyckan i att påta ihop projektet själv…..belöningssystemet aktiveras……

Fast man kan ju försöka motstå.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
2013-02-10 08:09
#10

#9

Jag syftade mera på mitt bankkonto är tomt ha ha

Magi-cat
2013-02-10 08:26
#11

#10 Då var det en annan sak! 


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
2013-02-10 08:27
#12

ha ha japp

Upp till toppen
Annons: