Annons:
Etikettmyter-sanningar
Läst 4779 ggr
[VSK]
2/7/13, 9:48 AM

Hur stort är universum?

Det sägs att universum är ca 13.7 Miljarder år gammalt. Det sägs oxå att universum kan vara 150 Miljarder ljusår stort i diameter (om vi utgår ifrån att universum är en sfär).

Men jag får inte ihop det. -nån som känner sig utmanad att hjälpa?

Annons:
JohannaEkroth
2/7/13, 1:19 PM
#1

Det är ju två vitt skilda saker. ¨

Diametern mäts från sida till sida tvärs över genom att skära mittpunkten i sfären.

1 ljusår = 9 460 730 472 580 800 m (cirka 9,461 petameter) (= ca 9 461 miljarder km)

Och 150 miljarder ljusår 

9461*150=1419150

c:a 1 419 150 000 000 000 kilometer i diameter = c:a 1 419 biljoner kilometer i diameter eller c:a 1 biljard kilometer i diameter.

Att de säger att det är 13,7 miljarder år gammalt är beräknat på de stjärnor vi ser idag med de instrument som forskare har tillgängliga, samt tittat på hur universum har expanderat från Big Bang och framåt.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

gant
2/7/13, 2:59 PM
#2

Varför ligger detta under myter och sanningar?

Först och främst, så vet vi inte hur stort Universum är. Vi vet inte heller om det ens har en gräns eller om det är ändligt. 

Men de termer man brukar tala om är det "synliga" eller det "observerbara" universum. Skillnaden mellan de två begreppen är vad vi verkligen skulle kunna se och vad vi i teorin skulle kunna se. 

De mest avlägsna objekten som vi har observrats har beräknats till ett avstånd på c:a 30 miljarder ljusår.

Man skulle kunna tro att då vi bara kan se "bakåt" 13 miljarder år, så kan vi heller inte se längre och att därför universum är 13 miljarder ljusår i radie (vilket motsvarar en diamater på 26 miljarder ljusår). Då verkar det ju egendomligt att vi funnit objekt på 30 miljarder ljusårs avstånd.

Poängen är ju att universum fortsatt att utvidgas sedan ljuset lämnade objektet. Därför så måste vi ange dagens avstånd där vi beräknar storleken. När vi gör så, rknar man med att det observerbara Universum är 93 miljarder ljusår i diameter (varifrån du fått siffran 150 kommer vet jag inte). Läs gärna mer på Wikipedia

[VSK]
2/7/13, 4:51 PM
#3

#2

Man skulle kunna tro att då vi bara kan se "bakåt" 13 miljarder år, så kan vi heller inte se längre och att därför universum är 13 miljarder ljusår i radie (vilket motsvarar en diamater på 26 miljarder ljusår). Då verkar det ju egendomligt att vi funnit objekt på 30 miljarder ljusårs avstånd.

Du förstod vart jag ville komma

Syftet med tråden var just som sagt hur man kan se längre i ljusår mätt än hur gammalt universum är.

Så frågan är alltså.:

1. Är universum större än 13.7 Miljarder ljusår radie sett, eller….

2. Ljusets hastighet stämmer inte.

jonte1
2/7/13, 7:20 PM
#4

Vem har sagt det finns en gräns… Man åker hela vägen dit och börjar känna igen sig när man ser samma saker efter ett tag.. Tillbaka.. Storcirkel?

Intressant, "objekt på 30 miljarder ljusårs avstånd" berätta gärna.

Ang ljusets hastighet i vacum har det varit för föremål för spekulationer under senaste 100 åren ja. Hur kom man fram till åldern 13,7? Räknade man baklänges med lite enkel matte när objekten borde ha befunnit sig i samma startpunkt**?
**

Jag vet inte. I övrigt intressant ämne.

[VSK]
2/7/13, 7:31 PM
#5

#4

Det är ingen som sagt att det varken finns gräns eller inte. Vi vet ju inte det då vi bara kan se så långt ljuset syns. Vem vet om de yttersta stjärnorna bara kommit 10% av universums storlek? (resten är ju svart).

reverse engineering borde väl man kunna säga i detta fall? 

Dock så väntar jag fortfarande på svar om:

1. Är universum större än 13.7 Miljarder ljusår radie sett, eller….

2. Ljusets hastighet stämmer inte.

JonasDuregard
2/7/13, 9:22 PM
#6

Det brukar talas om ett fenomen som kallas inflation för att förklara hur universum kan vara större än dess ålder gånger ljusets hastighet (här finns en länk för de som inte vill läsa på Wikipedia ).

Jag har också hört förklaringen att universums expansion inte är en rörelse i relativistisk mening och därför inte omfattas av begränsningen i hastighet.

Annons:
jonte1
2/7/13, 10:05 PM
#7

#5, på punkt 2 så håller jag inte med dig. Inte förrens jag sett/hört/läst något annant. mörk materia är något att fundera över ja.

#6, tja, -kanske har dom rätt men..  Det är en teori i raden. Jag vet inte. Filosofi brukar vara bekvämt att tillgripa när man får en mental block.

JonasDuregard
2/7/13, 10:12 PM
#8

#7 "Filosofi brukar vara bekvämt att tillgripa när man får en mental block."

Ja visst är det så.

Får mig att tänka på den här pärlan: http://xkcd.com/1052/

Den första rutan om filosofi.

[VSK]
2/7/13, 10:30 PM
#9

#6

Du lär dig he he

#7

Klart det är teorier det med. Men vad skulle vi göra om inte teorier fanns?

[VSK]
2/7/13, 10:34 PM
#10

#6 igen.

Lilla pdf:n Huuuuuuuuuu 

Jag ska ju på fest imorgon

JonasDuregard
2/7/13, 10:39 PM
#11

#10 Det är så det går om man inte vill läsa en mer kondenserad Wiki artikel :)

[VSK]
2/7/13, 10:46 PM
#12

#11

Jag bara vänta på den där pungsparken

Tvingas jag välja Wiki, så ska du inte tro att jag kommer berätta det

[VSK]
2/8/13, 5:58 AM
#13

#6

Nu har jag skummat igenom det.

Jag kan inte se nånstans att detta är bekräftat vetenskapligt.

Bara ännu en teori bland allt annat.

Att bekräfta en teori med en annan teori är ej acceptabelt.

Alltså så står jag fast med mitt inlägg #5

Annons:
olaka
2/8/13, 12:43 PM
#14

Här förklaras det ganska bra tycker jag:
http://en.wikipedia.org/wiki/Metric_expansion_of_space

"While special relativity constrains objects in the universe from moving faster than the speed of light with respect to each other, it places no theoretical constraint on changes to the scale of space itself. It is thus possible for two objects to be stationary or moving at speeds below that of light, and yet to become separated in space by more than the distance light could have travelled, which can suggest the objects travelled faster than light…"

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

gant
2/9/13, 1:55 AM
#15

#3 och #5 

Dock så väntar jag fortfarande på svar om: 1. Är universum större än 13.7 Miljarder ljusår radie sett, eller…. 2. Ljusets hastighet stämmer inte.

Men frågan handlade ju inte om hur stort Universum var för 13 miljarder år sedan. Frågan handlade om hur stort Universum är.

Sedan ljuset skickades iväg för 13 miljarder år sedan har universum fortsatt att utvidgas. Ditt resonemang förutsätter att Universums expansion upphörde för 13 miljarder år sedan. 

Du borde nog läsa mer wikiartilkar 

[VSK]
2/9/13, 4:04 AM
#16

#15

ha ha ha ja kanske det

Upp till toppen
Annons: