2013-02-05 14:53

Allmänna kosmologitråden

Startar denna då det drog iväg OT i tråden om hurvida universum är oändligt.

Vi kom in på diskussioner om svarta hål. Och de får vi ta i denna tråd.

Här är tråden som enbart ska handla om hurvida universum är oändligt och varför: Är universum oändligt?

2013-02-05 16:35

#10 VSK i förra tråden.

En tredje teori säger att universum dras isär av svarta hål. När vårat universum passerat dessa svarta hål, så föds ett nytt universum av de vita hålen på andra sidan.

Och det är just bara en teori för ingen har någonsin funnit ett vitt hål.

#19 VSK i förra tråden.

Men mig veterligen så vet ingen vad som händer på andra sidan svarta hålet. Det teorin kallar för vitt hål.

Vitt hål är motsatsen till ett svart hål, dvs det sprutar ur sig massa och partiklar. Och teorier om dessa maskhål (svart hål -> (tunnel) -> vitt hål) är att det skulle kunna vara möjligt att resa till parallella universum genom dessa. Men som sagt. Ingen har någonsin funnit ett vitt hål, och de borde vara betydligt lättare att finna än svarta hål.

"Svarta hål sänder per definition inte ut något ljus och är således svåra att upptäcka. De kan dock påvisas på tre sätt:

• När partiklar dras in mot hålet sker detta i hög hastighet. Det medför att dessa värms upp till höga temperaturer och sänder då ut röntgenstrålning. Strålningen kan mätas och således påvisa sannolika hål.
  • Andra lysande himlakroppar kan vara i omloppsbana runt svarta hål. När en stjärna roterar runt något som ej kan ses antar man att det antingen är ett svart hål eller en neutronstjärna.
  • Ljus kan krökas av tyngdkraften. En stjärna som befinner sig i linje med ett svart hål kommer således att få sina ljusstrålar krökta. Detta leder antingen till att dess läge blir förskjutet eller att hålet fungerar som en lins och förstärker ljuset. Dessa fenomen är lättare att upptäcka."

Källa: http://fy.chalmers.se/~f3aamp/dd/VVV/Svart/black_holes.html

Ett svart hål kan antingen rotera eller inte. Roterar det inte så är dess singuläritet en punkt. Det är därför enbart de roterande hålen som som det kan bildas dessa s.k. maskhål ifrån.

"Att svarta hål roterar med hög hastighet vet man redan, men astronomer har nu undersökt hur snabbt ett svart hål i Vintergatan roterar. Resultatet av studien visade att det svarta hålet snurrade runt sig själv med ungefär ljusets hastighet,och att rymden runt hålet följer med. Hålet ligger 35 000 ljusår från jorden, i stjärnbilden Örnen. Hålet utgör tillsammans med en vanlig stjärna ett så kallat dubbelstjärnsystem. Det som gjorde det möjligt att mäta hastigheten var att hålet sög till sig gas från sin stjärnpartner. Det har givit forskarna en ny kunskap i hur en gammablixt uppstår."

Källa: Roterande svarta hål  http://sv.wikipedia.org/wiki/Svart_h%C3%A5l

2013-02-05 17:11

2013-02-05 20:30

Och det är just bara en teori för ingen har någonsin funnit ett vitt hål.

Helt korrekt.

Ja teorin om vitt hål är bara teorier. Teorier om svarta hål är oxå bara teorier, men man har funnit ganska mkt information om svarta hål som man tror stämmer.

Njae jag håller inte med om att svarta hål/vita hål är en port till parallella universum. Däremot ett nytt universum. Du måste skilja på parallella universum och vårat universum (just nu det enda universum som det finns bevis för att det existerar).

Om nu vita hål finns, så borde vi ha sett bevis för det för länge sen.

Iaf om det finns flera universum som många teorier bygger på och gällandes svarta/vita hål.

Det finns absolut ingen känd materia som överlever ett svart hål. Gravitationen och densiteten är så pass hög så de krossar precis allt. Varför ha en "dörr" till ett parallellt universum som inget kan utnyttja?

När "shreddern" är klar, så spottar den ur sig det som behövs för att skapa nya stjärnor, planeter och gud vet vad i det nya universumet.

Självklart är det lätt att hitta ett svart hål, men det tar några år av observation.

Första punkten: Det va ju precis det jag sa i den andra tråden där du påstod att man inte kan se vart svarta hål finns (eller nåt liknande).

Andra punkten: Neutronstjärnan är grym. Nästan lika grym som ett svart hål.

Tredje punkten: Vad vill du jag ska svara där? Att sitta och googla fram en massa teroetisk fakta och lägga ut det här, är ju ingen sexuell upplevelse.

Jag vill höra dina teorier, och inte enbart det du hittar via google Cool

I den här och den andra tråden så har jag bara googlat en enda gång, och det var för att jag var osäker på stavelsen. -i det här inlägget så orkade jag inte ens googla efter en stavelse Skrattande

OBS att jag läser ej länkar som går till Wiki.

-så, nu är det din tur att serva Skrattande

2013-02-05 20:47

#3 VSK

Du måste skilja på parallella universum och vårat universum

När menar du att jag inte har gjort det. Skriver jag parallellt universum, så menar jag parallelt universum. Dvs ett annat temporärt eller ett annat permanent. Men som sagt, enbart teorier.

Ja, det var verkligen "nåt liknanade" om de är det enda alternativen. Beroende på hur stort det svarta hålet är så dras pertiklar in antingen före eller efter händelsehorisonten. Händelsehorisonten är stället där allt ljus börjar ätas upp.

-Ja, det märks att du inte läser på särskilt mycket. Flört

Och förresten, vad är det för fel med att Googla. Det är snarare fel att inte vilja lära sig någonting nytt och utvecklas. Det är väl därför man läser och skriver på ett forum, inte för att klanka ner på andra. Cool

Inte mitt problem att DU inte läser länkar som går till Wiki, då kan jag lika gärna sluta svara på dina inlägg när du inte varken kan respektera eller acceptera vad och hur jag svarar dig. Det finns nog andra som med spänning följer tråden. Flört

2013-02-05 21:01

Ja det är bara teorier med intressanta såna Glad

Hur många parallella universum finns det enligt din teori?

Låt oss säga att det finns 16st, då många forskare tror sig att det finns 16st. Andra kanske tror det finns 1000st eller oändligt många. Men låt oss säga att det finns 16st. Hur är dessa formade.

Ligger de i 4x4, 2x8, 1x16 eller hur lyder din teori?

Kort svar nu. Allt är inte ljus.

Ja, det märks att du inte läser på särskilt mycket. Flört

Jag tycker det funkar alldeles utmärkt Glad

Och förresten, vad är det för fel med att Googla. Det är snarare fel att inte vilja lära sig någonting nytt och utvecklas. Det är väl därför man läser och skriver på ett forum, inte för att klanka ner på andra. Cool

2013-02-05 22:13

#3 "Att sitta och googla fram en massa teroetisk fakta och lägga ut det här, är ju ingen sexuell upplevelse."

Det här är vetenskap i fokus, du får nog stå ut med att det dyker upp lite fakta då och då Flört

#5 "Jag tycker det är fel att googla om man inte förstår svaren."

Har du övervägt möjligheten att Höstlegenden förstår svaret men att du inte gör det? Eller för den delen att man kan först ta reda på fakta och sedan hjälpas åt att tolka den?

"Nä, har du inget annat att komma med än wiki, så kanske du inte skall diskutera teorier Foten i munnen

Som sagt. Att bara sitta och kopiera text via google/Wiki är inget svar för mig vad DINA teorier är."

En av vetenskapens främsta dygder är att man inte ständigt återupfinner hjulet. Det är inte nödvändigt att varje person har en egen teori om allting - man kan stjäla varandras utan att skämmas. Talesättet är "stå på jättars axlar" snarare än "bäste dräng reder sig själv" Glad

Att skriva intressanta inlägg är så klart en balansgång mellan fakta och analys, men jag tycker Höstlegenden klarar att hålla balansen väl.

2013-02-05 22:16

#5 VSK

1. Om det är ett parallellt universum så är det just parallellt. Det som finns här, finns där osv. Alltså så är parallell fel ord. Håller du med?

Jag pratade om parallellt universum då jag pratade om maskhål. Och jag tänke att för att ett maskhål ska kunna fungera så torde det universumet som maskhålet mynnar ut i ligga parallellt med vårat universum. Därför skrev jag parallellt just då. Och vad jag skrev då har inte att göra med hur många universum jag tror att det finns.

2. Hur många parallella universum finns det enligt din teori?

16 är vad jag också har läst. Har även läst 4. Men jag har ingen egen teori utan litar mig på vetenskapliga teorier.

**3. Ligger de i 4x4, 2x8, 1x16 eller hur lyder din teori?
**

4x4 känns mest logiskt om det skulle vara 16. Jag tror de vill hålla ihop så nära varandra som möljigt. Kanske 1x4 också om det skulle handla om enbart parallella.

4. Sen undrar jag. När vårat universum är dött, tomt på innehåll mao. Kommer vårat universum att "återfödas" igen då mao? Eller kommer vårat universum bara vara dött forever?

Som sagt, vi vet inte hur många universum det finns. Om det ens finns. Och vem säger att det inte bildas ett nytt när vårat är dött. Vårat universum är uppmätt till c:a 13-15 miljarder år gammalt av vad vi med dagens instrument kan mäta.

Du kan få svara på fråga 1-4 nu, så får jag höra dina teorier.

**Jag tycker det är fel att googla om man inte förstår svaren. Dessutom som det verkar som du redan vet allt. Dessutom i en tråd som handlar om teorier. Jag kanske missförstod TS. Jag trodde TS var intresserade av våra teorier och inte "googles".

**Att ifrågasätta är inte allt veta allt. Det är att vara nyfiken. Flört

Det sista tänker jag inte ens svara på.

2013-02-05 22:36

Vill man ha fakta så söker man. Vill man dock veta vad andra människor tycker och tänker, teorier etc så frågar man.

Varför skulle jag inte det?

Om TS syftade på att vi skall leta upp teoretisk fakta och kopiera in den texten i tråden likt robotar, så hade TS nog uttryckt det eller?

Om det här är en copy & paste sajt så har jag hamnat på helt fel ställe.

Du har misstolkat ordet parallell i det här fallet.

Varför inte en egen teori? Det är väl ingen skada skedd att säga vad man tror på?

Okej. Ja framtiden får utvisa vilken siffra det blir på antalet parallella världar Glad

**Att ifrågasätta är inte allt veta allt. Det är att vara nyfiken. Flört

Det här är dessutom en ny tråd, eftersom att den förra drog OT, som jag har startat, för allas skull. Finns ingen TS, ingenting är rätt eller fel, bara diskussioner.**

Absolut. Men käre Jonas Duregård har verkat missa att det är en ny tråd.

Du kan få svara på fråga 1-4 nu, så får jag höra dina teorier.

Självklart så kan du få höra mina teorier. Ska bara ta en giftpinne först Glad

2013-02-05 22:47

"Vad är skälet till den här sajtens existens? Att kopiera text eller att diskutera textens innehåll kryddat med egen åsikt?"

Det finns fler än två lägen. Det du beskriver är vad som ibland kallas för en falsk dikotomi. Googla det Flört.

"Absolut. Men käre Jonas Duregård har verkat missa att det är en ny tråd."

Var läser du ut det ur mitt ganka korta inlägg här? Jag svarar ju på saker du skrivit i den här tråden.

Men du kanske tycker det är onödigt att läsa vad andra skriver, och ägnar dig istället helt åt att skriva egna saker? Jag menar är det här en läs-sajt eller en skriv-sajt? Skrattande

Denna kommentar har tagits bort.
2013-02-05 23:09

Du kan få svara på fråga 1-4 nu, så får jag höra dina teorier.

1. Ett parallellt universum är en exakt kopia av vårat universum. Dvs allt som finns här, finns i det parallella universumet. Ordet parallell syftar inte på fysiskt plats i det här fallet.

Skroll skroll skroll………

2. Det finns minst tre universum. Annars stämmer inte teorin om vita hål.

3. Jag tror de ligger i en sfärisk form. Oavsett hur många universum det finns.

4. Jag tror inte på en "återfödelse" se svar 2.

2013-02-05 23:29

**#8 VSK

Du har misstolkat ordet parallell i det här fallet.
**Parallell = jämnlöpande och det är så jag tolkar det. Flört

**Vad är en vetenskaplig teori enligt dig? Hur kan du lita på vetenskapliga teorier då vetenskapsmännen inte ens är överrens? Vilka vetenskapsmän/kvinnor litar du på då?

**En teori för mig är tills den är fysiskt/praktiskt bevisad. Jag litar inte hundra på teorier, förrän de är vetenskapligt bevisade, men det kan ge mig ett hum. Jag litar aldrig på någon som tror någonting. Jag litar på den som vet någonting, där det är bevisat att det funkar så i praktiken, inte bara på papperet.

Det har du redan fått svar på i ursprungstråden varför.

**Jo vi vet att det finns ett universum. Allt annat är teorier. Jag har inte sagt att det inte kan skapas ett nytt universum när vårat har dött, för det är ju ingen som vet. Dock så är jag intresserad av din teori.

**Ger dig ännu en länk om 5 anledningar varför det finns fler än ETT universum: http://www.space.com/18811-multiple-universes-5-theories.html Tungan ute

**Absolut. Men käre Jonas Duregård har verkat missa att det är en ny tråd.

**En ny tråd till den bemärkelsen att den förra gick OT, men att vi fortsätter diskussionen från förra i den här. Så svara gärna på mina två sista inlägg om vakuum samt det om svarta hål. Dvs #87 & #88 i förra tråden.

2013-02-05 23:36

#11 VSK

**2. Det finns minst tre universum. Annars stämmer inte teorin om vita hål.

**Och varför gör den inte det? och varför just 3? Flört

**4. Jag tror inte på en "återfödelse" se svar 2.

**Du skriver att det måste finnas minst 3 universum, annars stämmer inte teorin med vita hål. Om det är just 3 universum och ett dör, vad händer då, enligt dig?

2013-02-05 23:39

Parallell = jämnlöpande och det är så jag tolkar det

Jo men som jag skrev så gäller det inte teorin om parallella världar. Iaf inte min och väldigt många andras. Men det beyder ju inte att vi har rätt för det. -en teori som sagt Glad

En teori för mig är tills den är fysiskt/praktiskt bevisad.

Då är det ingen teori längre.

Det har du redan fått svar på i ursprungstråden varför.

Måste ha missat den. Vill du länka?

Som bygger på……. teorier Glad

Men aaaaaaaaaaahhhhhh orka. Du får kopiera frågorna och klistra in de här om du vill ha svar. Jag har inte gjort annat än att skrolla, följa länkar, jagat bråkande katter sen jag kom hem.

Sen undrar jag varför du inte reagerar på det jag säger om vita hål? Ingen har reagerat på det. Man kan ju undra varför? Står det inte på Wiki? Tungan uteSkrattande

2013-02-05 23:54

#14 VSK

Måste ha missat den. Vill du länka?

**Men aaaaaaaaaaahhhhhh orka. Du får kopiera frågorna och klistra in de här om du vill ha svar.

**Jag kan länka då inläggen innehåller bilder.

Finns det någonting att svara på i de följande får du gärna göra det. Men en idé är att köra dubbla flikar. Flört

**Sen undrar jag varför du inte reagerar på det jag säger om vita hål? Ingen har reagerat på det. Man kan ju undra varför? Står det inte på Wiki?

**Exakt vad om vita hål reagerar ingen på?

2013-02-06 00:05

#14 "Då är det ingen teori längre."

Jag tror du blandar ihop teori och hypotes.

Teorier är teorier oavsett hur starka beläggen för dem blir.

"Som bygger på……. teorier Glad "

All vetenskap bygger på teorier (jag uttalar mig inte om riktigheten i det ni talar om, bara att uttrycket "det är bara en teori" är högst missvisande)

Gravitation är en teori. Heliocentrism är en teori (geocentrism med, men den teorin är vederlagd).

2013-02-06 00:11

Tack för länkar Glad

Om du visste hur många flikar jag har öppna i min läsare, så hade du förstått att det blir grymt jobbigt med en till. Jag är liksom aktiv på fler sajter än den här. Tungan ute

Ahhh jag har totalt missat ditt inlägg 13 -såg nu när jag skrollade upp.

Men det är lätt hänt då man hoppar som en groda mellan sajterna på iFokus Skrattande

Jo MIN teori bygger på att det finns svarta hål, vilket 99% av befolkningen oxå tror antar jag.

Sen finns det en teori om att på "baksidan" av svarta hålet, så finns det ett vitt hål. Det håller nog många med om. Men, om det finns mer än tre universum, så betyder det att forskarna skulle ha upptäckt vita hål.

Varför? -jo för att i de andra universum så existerar det oxå svarta hål. Vad fanns på baksidan av ett svart hål? Alltså, om det existerar mer än tre universum (nästan oavsett av de teorier som nämts) så måste vi ha upptäckt de andra universumets svarta hål som ett vitt hål i vårt universum.

Ganska simpelt när man tänker efter.

Eftersom det inte finns bevis på mer än det universum vi lever i, så betyder det att det inte finns vita hål helt enkelt. Som sagt, så skulle vi då ha upptäckt de vita hålen (svarta hål i annat universum).

Så lyder min teori i korta drag Tungan ute

2013-02-06 00:18

#17 VSK

**Alltså, om det existerar mer än tre universum (nästan oavsett av de teorier som nämts) så måste vi ha upptäckt de andra universumets svarta hål som ett vitt hål i vårt universum.

**Det krävs bara två universum för det. Det här och ett till. Ett svart hål i detta som mynnar i ett vitt hål i universum nr. 2.

Fel, bara för att ett maskhål är enkelriktat betyder inte att det måste finnas en väg tillbaka. Det kanske inte gör det. Och därför har vi inga vita hål i vårt universum. Flört

2013-02-06 00:19

VSK - Du har fortfarande inte svarat på alla frågorna  inlägg #13 samt att jag väntar med spänning på svar från #87 & #88 i förra tråden. Flört

2013-02-06 05:58

Fel fel fel.

Har du ändrat gällandes vita hål hux flux? FörvånadSkrattande

Eeehhhh #17 är svar på #13……

Det enda jag missade var: Om det är just 3 universum och ett dör, vad händer då, enligt dig?

Att det är ett universum mindre. Ganska enkel matematik Skrattande

#87 och #88 får jag ta en annan gång. Jag har faktiskt ett jobb att sköta .

Fråga: Har du skräp i ögat?

2013-02-06 06:00

#19 igen.

Jag har en fråga till: tror du på andevärlden?

2013-02-06 13:37

#20 VSK

Fel fel fel.

Det där der inte jag som något godtagbart svar. Varför inte? Vad anser du? Varför krävs det fler än två universum menar du?

Har du ändrat gällandes vita hål hux flux?

Vadå ändrat mig? Nu får du specificera vad du menar med ändra.

Du svarade inte på detta: (Gör om gör rätt)

Om det är just 3 universum och ett dör, vad händer då, enligt dig?

Att det är ett universum mindre. Ganska enkel matematik.

Du är fruktansvärt tråkig att diskutera med. Du skriver att det måste finnas minst tre universum för att teorin om vita hål skall existera. Du skriver också att du inte tror på återfödelse av ett uttömt/dött universum. Men om det är enbart 3 universum och ett dör. För att bibehålla balansen med 3 universum och de vita hålens vara eller icke vara (din teori). Vad händer med de vita hålen när ett universum dör menar du?

2013-02-06 13:39

#21 Det hör inte hit. Det är OT.

2013-02-06 15:03

Det hör absolut hit. Eller menar du att det finns två sorters olika parallella världar?

#22 svarar jag på sen när jag har tid. Jobbar nu och sen är det bandy för hela slanten Glad Jag har som sagt ett liv utanför iFokus och facebook Cool

2013-02-06 15:08

Det hör inte hit då det handlar om PARAVETENSKAP. End of this discussion.

Nu tänker jag inte svara dig, VSK, förrän du har svarat på #87, #88 & #22.

2013-02-06 16:46