Annons:
Etikettmyter-sanningar
Läst 3376 ggr
JohannaEkroth
2/4/13, 5:36 PM

Tidsresandets filosofi

Min favoritfilm är Donnie Darko mycket pga teiorierna den väcker om att det är möjligt att resa i tiden med ett s.k parallels universum. Ett tangent universum som är instabilt. Jag gillar idén.

Tror ni att man kan resa i tiden? Och vad gör att ni tror det, samt är emot den tron?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Magi-cat
2/4/13, 6:17 PM
#1

Knepigt det där med tiden…….Den finns för oss i 3D och här verkar den inte kunna gå baklänges.

Men lämnar vi jorden och färdas i rymden går också tiden annorlunda. Det skulle bli pyssligt att komma tillbaka i rätt tid och att inte röra till det i framtiden så att man kommer tillbaka till ett annat scenario när man ska landa igen.

Har inte sett den film du menar, Höstlegenden, men har i minnet en sci-fi-berättelse (Bradbury?) där man kunde resa bakåt i tiden. Man fick inte röra någonting eller påverka någonting. Men huvudpersonen råkade trampa på en fjäril…När han kom tillbaka till sin tid var allt förändrat, smutsigt, sunkigt, dåligt, destruktivt….."det var ju bara en fjäril"……

Tankar om tiden gör en yr i huvudet….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Geru
2/4/13, 6:27 PM
#2

Klart det går att resa bakåt i tiden. Frågan är väl mer vilka konsekvenser det får att göra något sådant:p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

JohannaEkroth
2/4/13, 6:28 PM
#3

Det här skrev jag den 30 november -12 på min FB-sida:

"Svarta hål är ju stjärnor som har kollapsat under sin egen tyngd och där inget ljus längre kan lämna dess yta. Gravitationen är så stor att ljuspartiklarna inte förmår ta sig ut från stjärnan trots att de färdas med ljusets hastighet.
En stjärna är ju ett klot, och då kollapsen sker inåt så borde ett svart hål vara klotformat med en kärna som slutar i ingentinget, nollpunkten…
Det finns teorier som att maskhål (ett genomträngande hål i tidsrymden (där man skulle kunna resa i tiden)) kan uppstå från ett svart hål till ett vitt hål. Ett vitt hål är alltså tvärtemot ett svart hål, men ingen har funnit något ännu. Den absoluta nollpunkten i det svarta hålet motsäger sig denna teori om maskhål, för vart skull maskhålet ta vägen ifrån punkten noll. En annan sak som motsäger sig detta är att det finns ingenting som någonsin kommer ur ett svart hål när det väl har hamnat över händelsehorisonten. Så om man skulle kunna ta sig till en annan tid, så skulle man inte komma tillbaka…"

Då hade jag inte en tanke på att svarta hål kan rotera, och kan det göra det så torde det bildas någon form av tunnel i mitten av det svarta hålet, där partiklar tar vägen. För vart tar annars alla partiklar vägen som slukas av ett svart hål…? En nollpunkt i ett svart hål kan ju knapast expandera, eftersom att en nollpunkt är en nollpunkt.

Vet f.ö. inte om denna tråd passar här i Myter och sanningar eller om den kanske ska ligga i pseudovetenskap.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

JonasDuregard
2/4/13, 6:55 PM
#4

#0 Jag tror inte det går att resa bakåt i tiden i den klassiska bemärkelsen, eftersom det ger upphov till den lika klassiska kausualitetsparadoxen.

Om man pratar parallela universum så är det inte precis att resa i tiden, det är ju snarare att resa till en annan plats som är oskiljbar den tid och plats man vill resa till men som i själva verket finns i ett annat universum.

#3 "För vart tar annars alla partiklar vägen som slukas av ett svart hål…? En nollpunkt i ett svart hål kan ju knapast expandera, eftersom att en nollpunkt är en nollpunkt."

Du måste skilja på massa och volym. En singularitet saknar volym men har massa.

Svaret på frågan är alltså "de stannar där".

Och svarta hål kan faktiskt expandera i den bemärkelsen att händelsehorisonten blir större. Dess storlek står i förhållande till massan och växer alltså när mer materia tillkommer (det exakta förhållandet avgörs av dess Schwarzschild radie). Men själva singulariteten (kanske det du kallar nollpunkten) blir inte större i bemärkelsen större volym, bara större massa.

olaka
2/5/13, 8:22 PM
#5

Brian Cox svarade nekande på frågan i nåt program jag hörde på nyligen(kan ha varit Infinite Monkey Cage). Han hänvisade till termodynamikens lagar. Hoppas jag hittar det, det var ett ganska övertygande resonemang vad jag minns.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

JohannaEkroth
2/5/13, 8:32 PM
#6

#5 Fann detta:

- Relativitetsteorin säger nej eftersom det skulle behövas tillförsel av oändligt mycket energi för att komma upp i ljusets hastighet (vilken måste passeras) och
- Termodynamikens andra huvudsats säger nej eftersom detta skulle innebära att entropin i uniersum skulle minska vid en resa bakåt i tiden, vilket är omöjligt.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Kryddis
2/5/13, 9:25 PM
#7

#5 Jag hade ett vagt minne av att han tog upp det i Wonders of the Universe (gick på BBC knowledge alldeles nyligen) och m h a förträffliga Wikipedia visade det sig vara fallet - i första avsnittet. Nu är det såklart troligt att han tagit upp detta även i andra sammanhang. Han hänvisar i vilket fall till Eddingtons Arrow of time (Tidspilen?), entropi och, som Höstlegenden skriver, termodynamikens andra huvudsats.

olaka
2/5/13, 9:37 PM
#8

Tack!

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

gant
2/6/13, 2:35 AM
#9

Ett tungt argument för att det inte går att resa bakåt i tiden är ju det faktum att att vi aldrig stött på några tidsturister eller historiker från framtiden.

Geru
2/6/13, 8:42 AM
#10

#9 Det kan ju bara varit så att det blivit förbjudet. Eller så har vi det och vi vet inte om det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

robobengt
2/6/13, 9:36 AM
#11

Vet nån vad jag menar om jag pratar om "framtidsflyktingar" och varför det skulle leda till oändligt med människor i andra tider och att detta skulle användas som nåt bevis mot tidsresor? 

Jag undrar för att jag vill hitta infon om det igen, men lyckas inte.

JohannaEkroth
2/6/13, 1:21 PM
#12

#11 Att man inte kan resa tillbaka i tiden, enbart framåt?

Hittade denna.

http://www.orionsarm.com/page/77

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

robobengt
2/6/13, 1:47 PM
#13

#12 De nämner det jag tänker på i din länk, men samtidigt missar de den biten som jag faktiskt tänker på. Nämligen att, om det bara finns en tidslinje, så kommer folk fly från det oundvikliga slutet på allt genom att resa tillbaks i tiden vilket gör att vår tid borde vara överfull av flyktingar från framtiden.

Jag kanske bara har inbillat mig det efter att ha läst just det som nämns i din länk.

Annons:
Geru
2/6/13, 3:31 PM
#14

#13 Beror ju på var någonstans dom bosätter sig. Dom har antagligen vett nog att inte göra det här, eftersom det bland annat skulle göra sin egen tidslinje väldigt konstig.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

robobengt
2/6/13, 3:35 PM
#15

#14 Fast poängen är att fler och fler skulle åka tillbaks i tiden om och om igen så de måste ju ta vägen överallt för att de ska gå. Och eftersom det "redan hänt" så skulle vi märka det.

Geru
2/6/13, 3:39 PM
#16

#15 Människor dör ju fortfarande? Det lär ju dessutom kosta sjuka mängder energi att resa bakåt i tiden.

Jag tror att tidsresor är möjliga - fast jag är osäker på om mänskligt liv skulle klara av det. Det är en annan fråga med typ energi och så vidare.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Rumblebee
2/6/13, 5:01 PM
#17

#15 Fast om tidsresande skulle vara möjligt så tror inte jag att det är något som skulle vara tillgängligt för vem som helst, och att diverse flyktingar från framtiden skulle vara i en minioritet.

robobengt
2/6/13, 8:54 PM
#18

Fast det skulle ju i längden skapa loopar. Även om det tar tusentals generationer som reser tillbaks så spelar det ju ingen roll.

Magi-cat
2/6/13, 9:34 PM
#19

Tycker man det är kul med tankar om tidsresande kan jag rekommendera "Tidsresor" av H.J Brennan, en riktig klassiker. Cool

Den tar bl.a upp ett antal anakronismer, dvs saker som inte "stämmer" med den tidsålder de återfinns i.

Inte bara det, enligt den moderna fysiken är det inte bara möjligt med tidsresor, utan de förekommer redan.

Allt enligt baksidestexten, det var länge sedan jag själv läste den….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JohannaEkroth
2/6/13, 9:58 PM
#20

Tack Katten! Jag hittade den: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197274194

Blir att beställa sedan när jag har gått igenom vilka fler böcker jag ska beställa. Tungan ute

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Magi-cat
2/6/13, 10:03 PM
#21

#20 Just den var det! Cool Mycket nöje! Glad

Finns på bibliotek också, om man inte vill köpa…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JohannaEkroth
2/10/13, 9:19 PM
#22

En video om maskhål.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

gant
2/10/13, 9:31 PM
#23

#10 "Det kan ju bara varit så att det blivit förbjudet"

Förbud har ju sällan hindrat folk från att göra dumheter i nutiden, så varför skulle det göra det i framtiden? :-)

JonasDuregard
2/10/13, 9:43 PM
#24

#23 Håller med. Om en enda person skulle bryta mot förbudet kunde ju denne kunna sprida kunskapen om tidsresor bakåt i tiden till innan förbudet och sedan rullar det på.

Men då kanske det finns någon slags tidspolis som ställer allt till rätta igen?

Fanns det inte något som kallas typ "kampanjen för verkligt tid" eller något åt det hållet i liftarens guide till galaxen?

Geru
2/10/13, 9:55 PM
#25

Jo, så jag tänker med. Och om du bryter mot lagen kan man ju krasst göra att du inte ens existerar ordenligt.

Eller så kanske människor är så pass intelligenta att dom förstår?

Personligen tror jag att teorin fungerar kring det i framtiden, men att det är så pass svårt att göra det att det sällan, om ens någonsin, händer.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Magi-cat
2/21/13, 5:30 PM
#26

Finns det anti-tid? 🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2/21/13, 5:38 PM
#27

#25 "Eller så kanske människor är så pass intelligenta att dom förstår?"

Har du träffat en människa någon gång? 😃

Annons:
JonasDuregard
2/21/13, 5:47 PM
#28

#26 I Star-trek, ja. I Doctor Who, ja. I verkligheten: Nej*.

Men det är ändå två röster för och bara en röst mot så i demokratisk ordning tycker jag vi bestämmer att det finns.

(* Ordet "Nej" ska här ses som en sammanfattning av ett mycket längre svar som handlar om att begreppet inte är väl definierat och alltså inte kan sägas existera)

Upp till toppen
Annons: