Annons:
Etikettsamhällsvetenskap
Läst 2977 ggr
Silent_Hill
2013-02-01 13:31

Traumatisk barndom ökar risken för självmord.

Från 1998-2008 ökade självmorden oroväckande mycket i nordirland hos män som var mellan 35-55 år gamla. Till en början förstod man inte varför. Ingenting tycktes förklara varför så många av dessa män dödade sig själva.

Det var inte förens man började kolla på dessa mäns förflutna som det började klarna. De hade alla vuxit upp i slutet av 1960 och 1970, under några av de värsta våldet Nordirland någonsin upplevt. Barn levde med terrorism, husrannsakan, utegångsförbud och bombexplosioner. Trauma tidigt i livet hade gjort männen mer sårbara för att ta sitt eget liv senare.

Det är ett känt faktum att personer med motgångar tidigt i livet löper en högre risk för självmord.

Läs mer; http://www.sciencenews.org/view/feature/id/345842/description/Suicidal_Threads

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Leffe
2013-02-01 23:02
#1

Det kan nog stämma. Barn behöver trygghet

Silent_Hill
2013-02-02 14:16
#2

#1 Absolut. Det är just under dom första åren i ett barns liv som grundtryggheten skapas. Så det är väldigt viktiga år.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Maria
2013-02-04 08:24
#3

Väldigt intressant och väldigt sorgligt,

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Geru
2013-02-04 08:29
#4

Sa inte freud samma sak?

Det är väl rätt uppenbart tycker jag att om man saknar trygghet när man växer upp så får man problem senare.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Maria
2013-02-04 08:57
#5

Många gånger är det ju så med forskning att det är "gamla sanningar" och ganska logiskt.

Men man vet inte med säkerhet utan man bara antar. Därför blir ju inte resultaten en "ahaupplevelse" utan snarare "vad var det vi sa…"Flört

Därför är det extra spännande att man kan verifiera detta med studier på vetenskaplig basis.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JohannaEkroth
2013-02-04 17:40
#6

Stämmer säkerligen. Bern behöver trygghet och att känna sig älskade och en stabil grund för att själva bli stabila psykiskt.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
[eeklund]
2013-02-04 19:45
#7

Sen är det så inviduellt också.. är man stark i sig själv, trots en otrygg barndom, och verkligen jobbar på att vara stark i sin person så klarar man sig bra :).

Geru
2013-02-04 19:47
#8

#7 Mjo, det står ju inte att alla är så, men det finns en chans.

Tänk om man aldrig får möjligheten att gro en sådan grund, liksom? Då måste man ha hjälp först att skapa den:P

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[eeklund]
2013-02-04 19:52
#9

#7 För mig är det så ;). Trots en elak far som inte skapade en trygghet i min barndom har jag än inte tagit mitt liv och kommer inte göra det heller i framtiden. Så det finns en chans att vissa klarar sig bra.

Ja men absolut. Om ena sin förälder är vettig så stöttar den åtminstone, förhoppninsvis. Sen finns det psykologer och allt möjligt som hjälper en på traven om man själv är mottaglig för hjälpen :). Det handlar om att själv vilja ha hjälp och själv vilja klara sig.. då är man mottaglig men om man låser sig, som såklart är väldigt lätt att göra, så är det svårare och då kan man behöva mer hjälp :).

Geru
2013-02-04 20:06
#10

#9 Grejen är det att någonting har påverkat dig att skapa en egen stark grund xD Så det är, helt enkelt:)

Jag har inte heller haft en direkt stabil uppväxt, men ja:p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[eeklund]
2013-02-04 20:18
#11

#10 Jag har haft min mor och bror och fina vänner samt psykologer under en lång procedur av hemskheter :). Pga dom är jag där jag är idag; på en stark grund.

vallhund
2013-02-06 04:05
#12

# 9

För benämndes de maskrosbarn.

Vi ser ju dagligen att asylsökande/invandrare med PTSD har en betydligt högre risk för självmord än andra grupper.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

MrX
2013-02-06 05:29
#13

Vore intressant att veta hur stor % av dessa som använde antidepressiva läkemedel. De lär ju ha en förmåga att få folk att ta livet av sig.

Annons:
vallhund
2013-02-06 06:44
#14

Det är bl a Zooloft som delvis kan ligga bakom självmord hos tonåringar under pågående behandling.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Candela
2015-01-29 12:29
#15

#13 och #14:

Det står i bipackssedeln till SSRI-mediciner att man ska vara uppmärksam på självmordstankar de första veckorna på medicin.

Min egen teori (baserat på vad jag fick höra på en psykologi-kurs, samt egna erfarenheter) är att självmordsbenägna människor som lever i djup depression är för handlingsförlamade och utmattade för att ta livet av sig. Man orkar helt enkelt inte.  Det är precis i början av tillfrisknandet från en depression som självmordsrisken är som störst.

När man börjar äta antidepressiv medicin kan det ta några månader innan man får full effekt (=mår bättre psykiskt), medan orken (= avsaknaden av trötthet och apati) återkommer ganska tidigt. Det är förmodligen därför risken för självmord ökar. Jag tror inte det har med medicinen i sig att göra, utan tillfrisknande-förloppet.

Upp till toppen
Annons: