Annons:
Etikettsamhällsvetenskap
Läst 2314 ggr
Silent_Hill
2/1/13, 12:36 PM

Virtuella superkrafter uppmuntrar empati.

Medan flera studier har visat att spela våldsamma videospel kan uppmuntra aggressivt beteende, tyder ny forskning att spel skulle kunna utformas för att utbilda människor att bli mer empatiska i verkligheten

För att testa denna hypotes delade man in 60 personer i två grupper som en i taget steg in i en simulator som tog dom till en digital stadsbild. En kvinnas röst förklarade sedan sitt uppdrag: Ett barn med diabetes var strandsatt någonstans i staden och du måste hitta honom och leverera en insulin injektion.

Med en svisch lämnade personerna marken och kontrollerade sin flygning antingen genom armrörelser, som stålmannen, eller som en passagerare i en helikopter. När de flög genom staden gav väggmonterade högtalare intrycket av vinden som visslade eller med kraftfulla högtalare som producerade vibrationer för att simulera en helikopterflygning. Försöket var inställt på att, oavsett vad de väljde för flygmetoder, så skulle de inom två minuter hitta barnet.

När testet sen var klart satte sig var och en med en försöksledare för att svara på några frågor om sina upplevelser. Detta frågeformulär var dock ett knep. Under intervjun skulle försöksledaren av "misstag" välta en burk med 15 pennor i. Försöksledaren skulle vänta fem sekunder för att se om personen skulle hjälpa att plocka upp dem och sedan börja samla in pennor, en penna per sekund, för att ge personen en möjlighet att komma till hjälp.

De människor som just hade flugit som Stålmannen var snabba med att låna ut en hand, börjar plocka upp pennorna inom tre sekunder. Helikoptern gruppen, började plocka upp den första pennan i genomsnitt efter sex sekunder (en sekund efter försöksledaren började plocka upp dem själv).

Superhjälte gruppen var inte bara först med att hjälpa till, de plockade också upp 15% mer pennor i genomsnitt.

Sex personer som red helikoptern erbjöd inte någon hjälp alls.

Det är mycket tydligt att om du designar ett våldsamt spel så ökar det människors aggressiva beteende. Om vi ​​kan identifiera den mekanism som uppmuntrar empati, så kanske vi kan utforma teknik och videospel som människor kommer att njuta av och som kommer att lyckas främja bättre beteende i den verkliga världen.

Källa

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Farwuq
2/3/13, 5:42 PM
#1

Kul test, hoppas det kan leda till något.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

dolfen
2/3/13, 7:53 PM
#2

Intressant!

Mer om empati:
Vårdstudenter mer empatiska än teknologer (vardforbundet.se)

Emo
2/3/13, 8:00 PM
#3

Tänk om fler dataspel gjorde tillvaron bättre för fler.Glad

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

dolfen
2/3/13, 8:27 PM
#4

Lite halvt OT…

#3 - Har något svagt minne av att jag hört någon diskussion på radion, om att när man spelar dataspel, gör man uppdrag och så i spelet, men ingenting händer ju i verkligheten.
Det spekulerades om att man kanske kunde göra dataspel där det man gör, gör nytta i verkligheten.

(Jag spelade troligtvis något dataspel samtidigt som jag hörde denna diskussion på radio, vilket kanske kan förklara att min uppmärksamhet, just då, inte var riktigt 100.) Skäms
Men radiodiskussionen gav ju fantasin lite att leka med. Glad

Paimon
2/3/13, 10:37 PM
#5

Såg den här förrut om hur tv spel påverkar hjärnan ^^

Geru
2/3/13, 11:12 PM
#6

Blev inte påståendet om att video/datorspel skulle göra en aggressiv dementerat förut?

Om det stämde skulle ju i stortsätt alla ungdomar i dagsläget vara extremt aggressiva eftersom en större mängd av dom spelar våldsamma datorspel?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
Sehvrin
2/3/13, 11:15 PM
#7

#3 Datorspel kan direkt och indirekt vara till hjälp i forskning. Till exempel fick datorspelare hjälpa till med att vecka proteiner, något man annars använder datorer för, och de lyckades vecka dem snabbare än datorerna http://fold.it/portal/

Det är även speldatorerna som driver på utvecklingen av kraftfullare datorer och gör det möjligt för forskarvärlden att få bättre datorer för mindre pengar än tidigare och därmed kan de hantera större mängd data (Jag har ingen källa på detta och det är lite sent för att jag ska orka leta upp en, men fick höra det från en vän som jobbar på CMiV på Linköpings Universitet).

Men visst har spel en stor, outnyttjad, potential. Det är ett precis lika brett medium som film, men tyvärr har spelbranshen mycket fastnat vid en typ av spel.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: