Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 1951 ggr
Silent_Hill
2013-01-25 12:15

Snarkar du?

Snarkande kan vara tidiga tecken på framtida hälsorisker, visar en studie Henry Ford Hospital i Detroit, och kan lägga dig på en högre risk än överviktiga, rökare eller dom som har höga kolestorolvärden.

Den ökade förtjockningen i slemhinnan i de två stora blodkärl som förser hjärnan med syresatt blod är ett förstadium till åderförkalkning, en åderförkalkning som är ansvariga för många kärlsjukdomar.

Sömnapné  - en sömnstörning som uppstår på grund av kollapsen av luftvägarna i halsen under sömnen och orsakar högljudda snarkningar och återkommande andningsuppehåll - har länge varit kopplat till hjärt-kärlsjukdom, tillsammans med en mängd andra allvarliga hälso frågor.

Men risken för hjärt-kärlsjukdom kan faktiskt börja med snarkning, långt innan det blir sömnapné.

Forskare kollade över data för 913 patienter som hade utvärderats hos institutionens sömncentrum.

I studien ingick patienter mellan åldrarna 18-50 från December 2006 till Januari 2012. Ingen av deltagarna hade sömnapné.

Alla de patienternas resultat undersöktes samt att dom genomgick ultraljud för att mäta tjockleken på halspulsådern.

Studien visade att jämfört med personer som inte snarkade hade snarkande personer visat sig ha en betydligt större tjocklek av halspulsådern.

Läs mer; http://www.henryford.com/body.cfm?id=46335&action=detail&ref=1815

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Farwuq
2013-02-02 06:26
#1

Jag snarkar lite stillsamt av och till.

Tungan uteFlört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[VSK]
2013-02-03 22:32
#2

Jag snarkar jag med men inte så mkt. Men är jag på lyset och sover, så låter jag som ett tröskverk enligt vittnen Skrattande

Geru
2013-02-04 08:28
#3

Nej. Det är ytterst ovanligt då jag sover på mage för det mesta:p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Pelle Långlös
2013-02-04 10:58
#4

Tydligen så snarkar jag. Har svårt att andas genom näsan så detblir att jag andas via munnen och det blir lätt torrt.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Jane-Lyzell
2013-02-04 15:57
#5

Tyvärr snarkar !!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

JohannaEkroth
2013-02-04 17:29
#6

Nej, jag snarkar inte. Faktum är att jag sover så tyst och stillsamt så en del har väckt mig för att se om jag fortfarande lever. Cool

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Fjäril
2013-02-04 19:28
#7

Inget snarkande på/från mig - men min sambo däremot Tungan ute

Sajtvärd på Övernaturligt

Upp till toppen
Annons: