Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 4651 ggr
Silent_Hill
1/23/13, 12:30 PM

Kloning av mammut.

Det har i flera års tid spekulerats om att man ska göra ett försök i att klona en mammut och snart kanske det blir verklighet av det.

Forskare från Japan och Ryssland ska försöka hitta oskadade cellkärnor från djurdelar som hittats. Syftet med det är att byta ut cellkärnan i ett ägg från en elefant med cellkärnan från en mammut och därmed hoppas man kunna få fram en mammut eftersom stora delar av djurens gentetiska kod är identisk.

Förhoppningarna är att en frisk mammut ska kunna födas om 2-3 år.

Läs mer; http://www.epochtimes.se/articles/2011/01/18/20621.html
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/forskare-kan-klona-mammut_6682822.svd

Vad tycker du om det här? Tror du att kloning av mammut är en bra idé och tror du att dom kommer att lyckas?

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Farwuq
2/2/13, 6:29 AM
#1

Skulle vara kul att få se, men…

Om man ska få en livskraftig stam måste man få genetiskt material från flera djur.

Sen får man se till att det finns ett lämpligt habitat.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2/3/13, 7:57 PM
#2

Bra formulerat, Draken.

Jag håller med. Det låter intressant, men…

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

VildaVittra
2/3/13, 10:18 PM
#3

Mammuten behövs inte längre i våra ekosystem, så de borde av det skälet få fortsätta att vara utdöda. Samtidigt kan kloning vara det enda sättet att återskapa det människan nu jobbar så hårt med att utrota genom sin livsföring. Så ur den synvinkeln behöver vi lära oss mer om kloning.

Frågan är hur pass lika mammuten och elefanten är, för får de fertil avkomma om man korsar dem så behövs det inte många klonade mammutar för att återskapa arten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[VSK]
2/3/13, 10:20 PM
#4

Nu vet jag inte om det är dessa i länken eller om det var andra som skulle försöka klona, men det gick inte då DNA var skadat.

Jag vet att de hittade en fysisk oskadd mammut i sibirien för några år sedan. De sågade sig ned runt mammuten och under. Sen flög de hela ispaketet med helikopter till förvaring nånstans.

Jag har inte fått till mig nån mer info om detta, men jag har inte sökt heller.

Det var på sommaren de hittade mammuten (givetvis). Vissa delar av pälsen var frilagd från isen och enligt de experter som var där, så var pälsen i mkt gott skick.

Gällandes kloning eller inte kloning har jag ingen åsikt om. Dock skulle det va spännande med ett riktigt Jurassic park Skrattande

Geru
2/3/13, 11:14 PM
#5

Det är inte så att dom skulle plantera ut mammuten i det vilda? Jag menar, allvarligt nu?

Måste dock säga att det skulle vara extremt intressant att se en levande mammut. Undrar om man i så fall kan göra samma sak med te.x. dinosaurier? :D

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Kaj
2/4/13, 9:41 AM
#6

Vad skall de äta? Det mesta av det gräs som fanns då mammuten levde är sedan länge borta och muterat till nya sorter. Vi vet ju inte om de skulle klara av det gräs och föda somm fins idag.

Annons:
felixhaljeskog
2/4/13, 10:15 AM
#7

#5 dom skulle försöka med dinosaurier också men deras DNA är tydligen förstört så det går tydligen inte.. tyvärr. Läste det i en vetenskaps tidning för några år seda.
Själv skulle jag dock också vilja ha ett riktigt Jurassic Park!

[VSK]
2/4/13, 12:06 PM
#8

#6

Jo men de får ny föda sen de är nyfödda. Då lär de sig att äta den nya födan. Glad

Pelle Långlös
2/4/13, 1:41 PM
#9

Skulle vara spännande att se en livs levande mammut.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[rumelle]
2/4/13, 2:12 PM
#10

En av anledningarna till att de dog ut var väl att deras habitat försvann när inlandsisen drog sig tillbaka och det blev för varmt åt dem? Med tanke på den globala uppvärmningen och att pol-isarna försvinner så är det väl inte så smart att återinföra ett djur som kräver kyla för överlevnad.

Geru
2/4/13, 5:05 PM
#11

-___- Fortfarande, var står det att dom ska återinföra dom?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[VSK]
2/4/13, 8:21 PM
#12

#10

Hur mkt varmare är jorden nu än då mammutarna levde?

Knappast så stor skillnad så det skulle hindra en mammum att överleva klimatet skulle jag tro.

Att polarisen försvinner gör det bara kallare, inte varmare här i norra Europa.

Många tycker det är konstigt att det kan bli en istid då klimatet blir varmare, men det är inget konstigt alls.

Det kalla vattnet från den smälta isen ändrar golfströmmens riktining i havet och en ny istid bildas i norra Europa.

[rumelle]
2/5/13, 11:03 AM
#13

Generellt är det kanske inte så stor skillnad på jordens temperatur. Men mammutarna levde ju alldeles intill isen, där det var torrt och kallt klimat. Och nej, planerna är kanske inte att kunna återinföra dem på kort sikt. Men det vore tragiskt om man även långsiktigt bara planerar att hålla dem i ett kylskåp på zoo. Förstår inte riktigt meningen med att klona fram dem isåfall.

Annons:
felixhaljeskog
2/5/13, 11:32 AM
#14

#13 ne ska dom bara hålla dom på ett zoo så förstår inte jag heller det faktiskt!

Geru
2/5/13, 11:46 AM
#15

Vi har flera djur som lever i större djurparker och liknande. Jag ser faktiskt inget problem med det där det handlar om djur som är utdöda, och mammutarna lär få ett bra liv även i fångenskap.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

felixhaljeskog
2/5/13, 12:11 PM
#16

Självklart har vi de, men djur ska inte leva i fångenskap, enda gången jag tycker att det e bra med djurparker e ifall djuret håller på att utrotas, så att man kan föda upp. Annars ska djur vara fria!

Geru
2/5/13, 12:18 PM
#17

Mammutar, om dom klonas, ska definitivt leva i fångenskap, annars kan det ställa till det som bara fan.

Vi kan nog säkert säga att mammutar är "rätt" utrotningshotade(utrotade) xD

Det är facinerande, och antagligen kommer det vara lärorikt. Även om det inte kommer vara som en riktig mammut riktigt, eftersom den inte kommer växa upp med mammutar.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

felixhaljeskog
2/5/13, 1:36 PM
#18

jo till en början kanske, men ska man föda upp djur så kan dom ju inte sitta i fångenskap resten av deras liv..

Geru
2/5/13, 2:22 PM
#19

#18 Helt allvarligt så kan djur ha det bättre i fångenskap än ute i det vilda. Beror liksom på hur man ser på det.

Vi föder upp tusentals djur i fångenskap som dör i fångenskap. Eller miljoner, kanske det är? Jag vet inte riktigt hur pass stor köttindustrin är nuförtiden.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

felixhaljeskog
2/5/13, 2:35 PM
#20

tror vilket djur som helst har det bättre när dom får röra sig fritt, hur långt dom vill, äta när dom vill m.m…

Annons:
Geru
2/5/13, 3:17 PM
#21

#20 Och bli sjuka, dö av andra djur, svälta ihjäl.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

felixhaljeskog
2/5/13, 3:24 PM
#22

Naturens gång… hur levde djuren innan människan kom?
ska vi inte börja sätta barnen i afrika på djurparker då också? dom blir ju sjuka, svälter och dör..

Geru
2/5/13, 3:30 PM
#23

#22 Jag ser en distinkt skillnad mellan djur och människor. Mest för att den ena kan man prata med, och inte den andra.

Måste dock säga att din syn på människor i afrika är rätt "bisarr".

Det är dina argument som tryter, inte mina.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

VildaVittra
2/5/13, 3:34 PM
#24

#18 Nja, där håller jg inte med dig då de djur vi själva håller för mat osv är domesticerade, dvs vi har avlat på de djur som varit mest lämpat sig för det livet. Detta kan man tydligt se hos ex höns. Mina höns är inte speciellt rädda för varken mig eller katten, min bekantas djungelhöns (våra höns förfäder) blir däremot hysteriska. Där ser man vad som händer under flera tusen års tjänst hos människan.

Detta har man ju inte gjort med djurparksdjur, de är ju i princip direkt hämtade från naturen. Finna faktiskt en distanskurs på universitetet om just denna problematik för de som är intresserade.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

felixhaljeskog
2/5/13, 3:41 PM
#25

Men de e ju så, dom blir ju sjuka, dom svälter och väldigt många dör just pågrund av detta.

Liksom jag har bara min åsikt om att jag inte tycker att djur ska vara något som sitter inspärrat på en park som folk kan gå runt och kolla på.

#24 visst mår många djur bra av att vara med människan, de ser man liksom bara på dom flesta hundar, katter, hästar, kossor m.m. men dom djur jag snackar mest om är t.ex. dom som inte går att göra tama, varför har man dom hellre i en djurpark än låter dom vara fria?

VildaVittra
2/5/13, 5:06 PM
#26

#25 Hos vissa arter har man dem i djurpark som en genbank då deras naturliga habitat ligger i riskzonen eller de riskerar att utrotas. Djurparker agerar också genbank för lantraser där det inte längre finns någon ekonomi i att hålla dem för produktion som ex fjällkor osv.

Sen finns det en annan funktion och det är för att öka kunskapen om djur bland människorna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

felixhaljeskog
2/5/13, 5:09 PM
#27

Och jag sa ju att jag inte har problem med att dom tar in djur när det gäller utrotningshotade.

Annons:
Geru
2/5/13, 5:12 PM
#28

#25 När det kommer till klonade, genetiskt förändrade och djur som inte tillhör våran "värld" längre så anser jag inte att dom ska vara vilda. Det fuckar ur naturen.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

VildaVittra
2/5/13, 5:14 PM
#29

Hoppsan. I mitt inlägg nummer 24 svarade jag 19 och inte 18. Mitt fel, ursäkta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Geru
2/5/13, 5:16 PM
#30

#24 Det är lite min poäng. En mammut kommer vara domestiserad. Per definition.

Personligen så anser jag inte att man ska hämta djur ur naturen för andra syften än att rädda rasen. Men samtidigt så ser jag inget problem i fall om djurparkerna gör djur som redan är där domesticerade.

Det är inte direkt så att dom har svårt att vänja sig för det mesta, i varje fall in om miljön är bra.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

VildaVittra
2/5/13, 5:46 PM
#31

#30 Hur skulle den kunnat bli det? När den levde höll inte människor husdjur i den utsträckningen. Den är nog så långt ifrån domesticerad som en djurart kan bli då den inte i generationer ingått i ett avelsprogram.

Ett tydligt tecken på om djuren verkligen trivs är om de fortplantar sig i hägnet. Det är ett enormt problem, då det är relativt vanligt att de inte gör det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[VSK]
2/5/13, 5:56 PM
#32

Nu minns jag inte vilket djur det var men jag chansar på delfin. De hade ju fötts delfin i kolmården för inte alltför många år sedan, och det blev nästan världsnyhet.

Sen har jag ett vagt minna att Koalan inte ynglar av sig i fångenskap.

Det finns nog en herrans massa djur som inte föder i fångenskap.

Geru
2/5/13, 6:01 PM
#33

#31 Därför att den till att börja med kommer vara delvis elefant, och sen kommer den inte ha någon som lär den efter "mammutens natur", och därför kommer den vara van vid människor och så från väldigt tidig ålder.

Jag vet att kolmården har lyckats med det?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[VSK]
2/5/13, 6:03 PM
#34

#33

Det var bara en parentes, inget annat Skrattande

Annons:
felixhaljeskog
2/5/13, 6:09 PM
#35

hehe Geru, du är lite som Ian Malcom i Jurassic Park (inge illa menat) Tungan ute

Geru
2/5/13, 6:16 PM
#36

#35 I know :)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

VildaVittra
2/5/13, 6:17 PM
#37

#33 Då är frågan hur mycket som är instinkter och hur mycket som är arv. Jag har tex ärvt min fars intelligens samt intressen trots att jag inte är uppvuxen med honom eller i samma miljö som han växte upp i.

Kolmården har inte domesticerat djuren, de har gjort vissa individer tama. En ganska markant skillnad.

Från NE: domesticering, den förändring som en djurart genomgår när den övergår från vild form till ett av människan påverkat och mer eller mindre beroende husdjur.

Ställ ut avkomman till den tama elefanten i skogen och den kommer bete sig som en vild. Ställ ut avkomman till en hund i skogen och den kommer svälta ihjäl eller söka sig tillbaka till människan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Geru
2/5/13, 6:20 PM
#38

#37 Intelligens är endast en förmåga att hantera information och se samband. Om du använder det eller inte är upp till en själv som person.

Det har du helt rätt i. Jag menade mer i avseendet tam än äkta domesticering, nu när jag tänker efter.

Inte säkert det där med hunden. Och lite taskigt exempel, då hundar är flockdjur:p Men visst förstår jag vad du menar.

Men fortfarande, nu är vi rätt OT; finns det något mer att tillägga egentligen?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

VildaVittra
2/5/13, 6:30 PM
#39

Elefanter är också flockdjur, därav mitt val att jämföra med hunden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Geru
2/5/13, 6:44 PM
#40

#39 Dom kan dock fungera självständigt. Och en vuxen elefant har nästan inga naturliga fiender. Det är inte heller ett rovdjur:p

Elefanter är månger gånger mer intelligenta:p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

VildaVittra
2/5/13, 6:58 PM
#41

Vargar som är hundens ursprung kan också figurera självständigt. Så mitt exempel på skillnaden är fortfarande inte "taskigt".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Geru
2/5/13, 7:03 PM
#42

#41 Väldigt dåligt självständigt.

Och som sagt, jag förstår vad du menar.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[VSK]
2/5/13, 7:57 PM
#43

#38

Intelligens är endast en förmåga att hantera information och se samband

Helt korrekt. Det är tex därför en människa med IQ på låt oss höfta till med 200, kanske inte är beräknelig (stavfel?) om tex nån gått genom isen. Denne personen med IQ 200 kanske inte ens förstår att den i isvaken håller på att drunkna, eller hur man skall rädda denne. Så IQ och intelligens behöver inte vara samma sak.

[VSK]
2/5/13, 8:01 PM
#44

#41

Du har mer fel än rätt.

Vargar är flockdjur. Vargar jagar i flock. Dessutom så är de ganska intelligenta i sitt jagande. En ensam varg blir inte gammal om det är en tuff vinter.

Dock så kan en varg leva ensam som #42 säger, men knappast med framgång. Det händer ganska ofta att en varg från en flock ger sig ut på en egen tur.

Aribigga
2/5/13, 9:24 PM
#45

Jag tycker det hade varit häftigt med en eller ett par klonade mammutar. Precis som jag tycker det är lite häftigt med ligrar och zästar och allt vad det heter.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Pelle Långlös
2/6/13, 6:30 AM
#46

Mammutarna kan ju bo i Sibiriern. Flört

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

felixhaljeskog
2/6/13, 9:15 AM
#47

ja där lär dom iallafall trivas!

Upp till toppen
Annons: