Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 2054 ggr
Silent_Hill
1/18/13, 6:23 PM

Behöver du verkligen deodorant?

En ny studie från Bristol University visar att mer än 75 procent med en viss typ av gen inte producerar sådan lukt man får i armhålan, men använder ändå deodorant.

Studien baserades på ett urval av 6.495 kvinnor. Forskarna fann att cirka två procent (117 av 6495) av mödrar bär en sällsynt version av en särskild gen (ABCC11), vilket innebär att de inte ger någon lukt under armen.

Läs mer;
http://www.bris.ac.uk/news/2013/9060.html

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Farwuq
2/2/13, 6:37 AM
#1

I vilket fall som helst så duttar jag på lite för att vara på den säkra sidan. Man vill ju inte plåga sina med människor, arbetskamrater och fru.

Tungan ute

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

MissInAction
2/3/13, 12:44 AM
#2

Intressant. Finns det något sätt att ta reda på om man tillhör de med denna gen?

Det finns mer naturliga deodoranter också. Bikarbonat är exempelvis väldigt effektivt mot lukt, och extremt billigt och drygt som deodorant Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Tassy]
2/3/13, 12:01 PM
#3

Jag är en av dem som inte behöver deodorant. Jag använder det dock ibland mest bara för att.

Silent_Hill
2/3/13, 4:41 PM
#4

#2 Tydligen ska dom med den här versionen av genen ha mer benägenhet att få torrt öronvax, än klibbigt. Så att kontrollera öronvaxet ska tydligen vara en bra fingervisare om man producerar lukten eller inte. Så det är väl det säkraste testet man kan göra själv än så länge, även om det inte garanterar något Cool

Bra tips där med bikarbonat! Glad

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

[VSK]
2/3/13, 10:26 PM
#5

Jag tillhör då rakt inte de som inte svettas under armarna ev varm sommardag.

MissInAction
2/4/13, 1:51 AM
#6

#4
Jaha, det var intressant! Tungan ute Får hålla koll på öronvaxet då.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Pelle Långlös
2/4/13, 7:37 PM
#7

Även om jag inte skulle lukta något under armhålorna så tar jag deodorant för att lukta gott. ;-)

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Halvdansken
2/6/13, 4:13 PM
#8

Jag använder en dutt "Obsession" för att jag tycker det luktar gott. Deo har jag faktiskt aldrig använt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

JohannaEkroth
2/6/13, 4:33 PM
#9

#4 Det låter som denna procent av kvinnor inte utsöndrar alls lika mycket kroppsvätskor med andra ord?

Eller svettas de lika mycket, bara det att de inte luktar?

Det där med öronvaxet störde mig lite. Cool

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Upp till toppen
Annons: