Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 2508 ggr
[memoirsofaclone]
4/15/17, 5:56 PM

Förskjutna årstider

Kanske inbillar man sig men bara de senaste åren har jag upplevt det som att årstiderna verkar lite förskjutna? Började tänka på det här igen när det är slutet av april och snön faller.  Nu kanske just detta är en tillfällighet, så kallat aprilväder. Men generellt verkar vintrarna sedan 2009-2010 kommit sent men hängt sig kvar in på våren. Samma med sommaren, svinkallt hela juni och sedan stannar sommaren till september/oktober. Nu är ju jag rätt ung så kan inte jämföra med så långt tillbaka men tycker ändå att något har förändrats. Ang vintern 2010 vet jag att jag läste nån gång att det hade ''råkat'' komma arktiska vindar över nordeuropa som normalt inte brukade vara här. Detta möjliggjordes pga försvagad golfström som främst beror på smältande grönlandsisar. Den så kallade termohalina pumpen finns precis utanför island och sötvattnet från smältisen stör strömmarna i saltvattnet. Observera att detta endast är en teori.

Men vad tror ni, börjar vi få mer förskjutna årstider? Kanske är vi på väg mot en istid? Utan golfströmmen skulle norra europa vara ungefär som mellersta sibirien/kanada på vintern, dvs mkt kallt.

Annons:
tlover
4/15/17, 6:09 PM
#1

Då jag är från norra Sverige känner jag snarare tvärtom. När jag var liten (slutet av 80 och 90 talet) så har jag varit med om att det varit varmt nog att ha kalas ute i slutet av Maj en gång annars brukar ju snön ligga kvar i Maj ibland i Juni. Ibland snöar det till och med i Juni även om det är ovanligt och det har även skett en gång i vuxen ålder.

Däremot så är hösten sen så vintern är totalt sett kortare och vintern är också varmare men med lite kyligt väder (kallare än 30 minus) sker ju även nuförtiden men jag kan inte minnas en vinter på 40 minus sen jag var barn (alltså att nån/några dagar varit så kallt inte att det är 40 minus hela vintern).

Även stora temperaturkast sker vilket försvårar för tex renskötseln (för de som har renar, jag har inte det, är själv inte same)

http://norrland.ifokus.se/discussions/58ea510b8e0e747ed900067b-stora-temperaturkast-forsvarar-for-renskotseln?discussions-1

Men helt klart är det förändring. Att det känns som att vintern är kallare söderut kan ha att göra med luftströmarna att göra, jag kommer från där det normalt är kallare luftströmmar så går dom söderut blir det inte så stor skillnad.

l'm back

[memoirsofaclone]
4/15/17, 6:35 PM
#2

#1 Ja, juste glömde att skriva att jag bor i mellersta Sverige. Intressant att det verkar vara annorlunda i norra delen. Kanske har det med att en del av norra sverige redan ligger i polarzonen? Då kanske det blir andra förutsättningar. Som sagt kan ju allt vara tillfälligheter men det känns inte riktigt så.

tlover
4/15/17, 6:37 PM
#3

#2 Jo det är för att det är arktiskt eller subarktiskt klimat. Fast bor du i mellersta Sverige (dvs södra Norrland) så är även det subarktiskt klimat men gränsen på luftströmmarna går mellan mellersta och norr Norrland ungefär och även sånt spelar ju roll.

l'm back

[memoirsofaclone]
4/15/17, 7:39 PM
#4

#3 Bor i sthlm, så antar att det är precis på gränsen till södra sverige, rent geografiskt, om man delar in det i tre delar. Här är nog tempererat. Fast har sett lite olika zonindelningar beroende på vilken karta man tittar på.

tlover
4/15/17, 7:44 PM
#5

#4 Både geografiskt och geologisk är det helt klart i södra Sverige

Både norra och mellersta Sverige ligger i Norrland

l'm back

Farwuq
5/1/17, 1:06 PM
#6

Här i sydvästra Skåne/Lund - en bit söder om 56 breddgraden - hänger sommaren kvar i på hösten, fram till början av oktober. Hösten - den metrologiska - varar in i januari, tom februari.

Vintern är inte som förr när jag var ung - 60 - 70-tal -. några större mängder snö har vi knappast och det äv väldigt ovanligt att det närmar sig -10 grader på vintern, rått blåsig och allmänt fuktigt är det däremot, riktigt "räligt" med andra ord. tycker ni om att frysa så kom hit.
😛
Men om det snöar här på "stäppen" och det blåser - vilket det nästan alltid gör - så täpps allt till, ibland på en ynka halvtimme.
😕
Fryser det sedan till, i den fuktiga luften, så har vi något som är som cement på vägar och järnvägar; pendeltågen stannar och bilarna kommer inte fram.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Halvdansken
7/11/17, 3:01 PM
#7

#6. Slätten heter det, inte "stäppen". 1979 var hela Skåne insnöat med ett par meter snö, och vintrarna 2009-2011 var vi insnöade med minimum en halv meter snö. Många vårar har varit kalla och sena, och i trädgårdskretsar kallas ofta denna försommaren för "majvintern".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Farwuq
7/18/17, 8:40 AM
#8

Usch ja, vintern 79, flyttade jag in i en lägenhet i det värsta eländet.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

_Fisken
7/26/17, 3:57 PM
#9

En mycket intressant sida vad gäller temperaturer o sånt.  Det är nog inte så enkelt att bara kolla på termometern…

http://fredmanpakvarnberget.blogspot.se/2010/12/lat-inte-lura-er-av-termometern.html

Upp till toppen
Annons: