Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 758 ggr
Silent_Hill
2016-09-11 09:32

Pandan är inte längre hotad

Pandan är inte längre en hotad djurart tack vare ett intensivt skyddsprogram. Men den är fortfarande en evolutionär katastrof.

  • Omkring 99 procent av deras kost består av bambublad och -skott, vilket hade varit bra, om de var anpassade för att äta växter, vilket dom inte är.  Deras matsmältningssystem motsvarar ett köttätande djurs, och de får glädje av endast mellan 20 och 30 procent av bambuplantans egentliga näring – medan andra växtätare kan ta upp ända upp till 80 procent av näringen i växter.

  • Honan har ägglossning endast en gång om året, och då är hon mottaglig för parning i två till tre dagar. Jättepandor i fångenskap tappar ofta helt lusten att para sig. Därför måste zoologiska trädgårdar världen över förlita sig på konstgjord befruktning, om de vill ha fler pandor.

  • Om ett pandapar väl lyckas pricka honans smala parningsfönster, är det ganska hjälplösa ungar som blir resultatet – och i regel endast en unge per kull. För det första är de blinda, och vid födseln väger de endast 140 gram. Det gör honan 900 gånger större än ungen, vilket motsvarar att mänskliga mammor skulle väga drygt tre ton. Ungen är sedan beroende av mamman tills den är 18 månader gammal.

  • Björnen kan resa sig på bakbenen – men endast korta stunder åt gången. Den väger endast 90 till 135 kilo, men dess skelett är mer än dubbelt så tungt som hos djur i samma storlek. 

  • Djuren minns inte visuella intryck som en viss sten eller ett specifikt träd. Till råga på allt är de beroende av sitt rumsliga minne. Den hittar till exempel matplatser helt och hållet med hjälp av geografiska fixpunkter. Så när de går runt i skogen kan de inte känna igen bambuplantor och koppla dem till föda utanför sitt vanliga matställe. Därför blir djuren väldigt förvirrade, om till exempel deras matställe flyttas eller ändras. Då har de svårt att hitta ett nytt ställe att söka föda på.

http://illvet.se/djur/5-saker-som-gor-livet-svart-for-pandan?utm_source=nb&utm_medium=email&utm_campaign=ill_se_2016_9_11_women_nonabo&utm_content=artikel

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Magi-cat
2016-09-11 10:10
#1

Pandan är fortfarande sårbar, men läget är tack och lov bättre än förut, tack vare olika skyddsprogram. Skulle man lägga ner dessa, så…

"Previously listed as Endangered, The Giant Panda (Ailuropoda melanoleuca) is now listed as Vulnerable, as its population has grown due to effective forest protection and reforestation" källa

Någon "katastrof" är inte pandan! (Konstigt uttryckssätt av Ill-vet.) Tvärtom, den har anpassat sig till att klara sig med huvudsakligen bambuföda och det går också normalt bra om den får vara ifred.

Så klumpiga som det framställs i artikeln är de inte heller. Tvärtom, de klättrar bra i träd t.ex.

Att de föder "hjälplösa knyten"…jaha? Det finns det fler djur som gör och tyder inte på "evolutionär katastrof". 

Det där med minnet låter intressant och jag skulle gärna se en originalkälla på det. Men "uselt" är det inte. Det är väl häftigt med en GPS i hjärnan? Det har tydligen fungerat för dem och tyder på anpassning, dvs lyckad evolution. 😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2016-09-11 12:05
#2

#1 "Tvärtom, den har anpassat sig till att klara sig med huvudsakligen bambuföda och det går också normalt bra om den får vara ifred."

Faktumet att pandans matsmältningssystem är dåligt anpassad för den föda de äter ser jag ingen mening i att förneka. Och att man klarar sig bra "om man får vara ifred" tyder kanske inte på särskilt bra anpassning till naturen. 

Anledningen till att de ändå klarat sig är att bambu funnits i rikligt överflöd, så de har absolut funnit en nisch där, även om de anpassningar de genomgått gjort de sårbara på andra sätt.

Magi-cat
2016-09-11 12:26
#3

#2 Med "om den får vara ifred" menar jag om dess habitat hotas eller inte hotas. Samma problem gäller många djurarter som inte hinner anpassa sig till skogsskövling etc.

Precis, de har funnit en nisch.

Att de måste äta en stor del av dygnet gäller inte bara dem och gör dem inte dåligt anpassade. Hästar äter t.ex. gärna all vaken tid om de får, i alla fall bortåt 60-75 % av dygnet. 

(Jag blir irriterad när de beskriver pandan i termer av "usel" och "katastrof". Det är okunnigt, vinklat och plumpt. Vi behöver fakta om pandan och andra hotade djur, inte dumheter som verkar avsedda att skrattas åt.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2016-09-11 14:26
#4

#3 "Att de måste äta en stor del av dygnet gäller inte bara dem och gör dem inte dåligt anpassade."

Deras matsmältning gör dem dock dåligt anpassade, i förhållande till många andra. Håller du med om det åtminstone?

Magi-cat
2016-09-11 15:45
#5

#4 Jag vet inte? Börjar man skärskåda "många andra" finns det säkert tecken hos fler arter på att en anpassning inte verkar ha skett fullt ut, men fungerar.

.

Hur länge har pandan käkat bambu? Tillräckligt länge för att man ska kunna säga att den anpassat sig till en ekologisk nisch. Den ensidiga menyn kan göra dem sårbara, men kanske är det å andra sidan föga konkurrens om bambun? Bambu har också (enligt wiki) högt näringsvärde året om. 

Och visst har pandan anpassat sitt system för födointag. Den har skallben och tänder som en växtätare, den har ett hornämne i matstrupen som skydd mot bambuns vassa fibrer och magsäcken har fått tjockare väggar. Tarmkanalen har dock en utformning liknande övriga rovdjur, men det tycks fungera så. källa Den lär också kunna äta kött eller fisk om den kommer över det, men jagar inte själv. källa

Pandans sårbara situation beror inte på matsmältningssystemet, utan på människan. När bambun blommat måste de flytta och det är det utrymmet som minskat eftersom skogarna huggits ner.

Vi får verkligen hoppas (och det är det viktigaste!) att åtgärderna för att skydda pandan fortsätter oförminskat, trots att läget nu inte lär vara lika alarmerande som förut.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2016-09-11 21:28
#6

#5 "Jag vet inte? Börjar man skärskåda "många andra" finns det säkert tecken hos fler arter på att en anpassning inte verkar ha skett fullt ut, men fungerar."

Ja så är det, det här är bara ett extremfall eftersom deras matsmältningssystem fortfarande är anpassat till att äta kött, men de äter inte kött. 

"Hur länge har pandan käkat bambu?"

Miljontals år. Inte så väldigt länge ur ett evolutionärt perspektiv, men en del anpassningar har skett (typ kraftigare käkar). Vid något tillfälle tappade de också förmågan att känna grundsmaken umami. Det är vad jag förstår oklart om det orsakade eller orsakades av deras övergång till vegetarisk föda. Fascinerande hur som helst.

Annons:
Magi-cat
2016-09-11 21:48
#7

#6 Pandor äter tydligen kött om de kommer över det. Men de jagar inte. Det verkar inte "löna" sig. Och matsmältningssystemet har åtminstone delvis anpassat sig.

Intressant med umamin. (Jag gissar att övergången till bambuföda kom före smaktappet. Men sedan förstärkte och underlättade det att släcka ut jaktinstinkten.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: