Annons:
Etikettsamhällsvetenskap
Läst 849 ggr
Silent_Hill
9/11/16, 9:00 AM

Sov inte ut på helgen

Det är en dålig idé att försöka att återhämta sig på helgen. Tvärtom riskerar det att göra oss tröttare när vi sedan ska tillbaka till vardagen.

Istället är det rutiner som gäller, varje dag – hela veckan. Särskilt om man har sömnproblem.

Faktum är att ju längre du ligger och drar i sängkammaren – desto svårare blir det att ta sig upp när måndagen kommer.

Går du upp vid klockan 12 kommer det att ta tid att komma tillbaka i rytmen, så ställ väckarklockan även på helgen.

Istället är det bättre att ta en liten tupplur på dagen. Men inte för länge. Att sova exempelvis två timmar på soffan rekommenderas inte. Är du sund och frisk rekommenderar vi att du maximalt sover mellan 15 och 30 minuter på dagen. Är du väldigt trött bör du överväga att lägga dig tidigare än vad du gör i dag. 

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/somnexpert-sov-inte-ut-pa-helgen?utm_source=twitterfeed&utm_medium=facebook

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Grodan
9/11/16, 9:16 AM
#1

Bra, tack för det. Min hund fattar ju inte att det är lördag o söndag och att vi INTE ska gå ut klockan sju… så det är bara att masa sig upp… och jag tänker då alltid att jag kan lägga mig o vila lite sen… MEN av erfarenhet vet jag att jag mår skitdåligt när jag sedan vaknar. Att sova 3-4 timmar på förmiddagen/lunch eller eftermiddagen gör att jag mår uselt. Seg, sur, trött, hängig och "dimmig i kolan"… så det är bara att bita ihop och försöka lägga mig i tid i stället.

(Och powernap på 10-15 min lyckas jag sällan med tyvärr, så det är inte att tänka på alltid.)

Jag har hört att timmarna mellan 23 och 01 är otroligt värdefulla för att må bra. Samt även att 8-9 timmars sömn är att föredra. Oftast får jag dock bara 7. Jag kan sällan somna innan 23.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Silent_Hill
9/11/16, 9:37 AM
#2

#1 Vi har mycket att lära oss från djuren 👍 Rutiner är viktiga för kroppen. 

Det är knepigt det där när man kan somna. Jag kan aldrig somna innan 22 oavsett hur trött jag är. När jag var liten kallade jag det sömntåget så det var viktigt att försöka somna en viss tid annars får man vänta på nästa.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Grodan
9/11/16, 10:40 AM
#3

#2 Precis. Jag känner sömntåget. Det är de som har speciella avgångar när man egentligen inte är så trött och missar man en avgång får man vänta länge på nästa… Nuförtiden är jag jämt utpumpad när jag lägger mig och hinner knappt släcka lampan innan jag sover.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

OlgaMaria
9/11/16, 11:18 AM
#4

Man tror ju att vi sov i stort sett i två etapper innan glödlampan gjorde intåg. Man somnade när det blev mörkt, gick upp på natten och tog hand om eld, kissade, hade sex, samtalade, tog hand om barn osv, och sen sov man några timmar till tills det blev ljust. Jag tänker att vi har ju en himla stress med sömnen idag i och med att vi inte begränsas någonting av mörkret. Vi kan göra vad vi vill när vi vill, så sova kan vi göra sen typ.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

VästkustFia
9/17/16, 12:56 AM
#5

Det är ju lagom lätt med fasta rutiner 7 dar i veckan när man har oregelbundna arbetstider… Men jag har alltid klarat mig med 5-6 timmars sömn (som kan infalla när som helst mellan 21 och 10 ungefär) så det går bra ändå. Gärna en powernap också om tillfälle ges.

Upp till toppen
Annons: