Annons:
Etikettparavetenskap
Läst 2313 ggr
Silent_Hill
2016-09-01 16:08

Tror du på spöken?

Spöken vs vetenskap - Vilken sida har rätt?

En undersökning från 2015, rörande hur vi svenskar förhåller oss till vetenskap, konspirationsteorier och det övernaturliga, visar att det är det så många som 37 procent av svenskarna som tror på paranormala fenomen.  Det är en ökning på hela 16% sedan 2012, då det gjordes en sifo undersökning. 

Dr Richard Wiseman, vid universitetet i Hertfordshire har undersökt hemsökta platser på ett mer vetenskapligt sätt och menar på att det mer handlar om kalldrag, temperaturväxlingar och magnetfält.

Några vetenskapliga bevis på spöken finns inte. Men däremot en del teorier. 

Ett exempel är vid dödsögonblicket, när vi dör, så förlorar kroppen 21g vilket många hävdar är själen. Vetenskapen förklarar det med att kroppen svettas ut vätska och att det är troligen det som försvinner i vikt. Man har sett att hundar, som inte har svettkörtlar, inte förlorar någon vikt när dom dör. Så är det själen borde ju rimligtvis dom också minska i vikt? 

Man hävdar också att Albert Einstein förslog en vetenskaplig grund för verkligheten om spöken; om inte energi kan förstöras utan bara omvandlas. Vad händer då med vår kropps energi när vi dör? Kan det på något sätt manifesteras som ett spöke?

Fysiken har dock ett svar på det här: Efter att vi dör går vår energi direkt ut i miljön där energin frigörs av värme och överförs till djur som äter oss samt det växter som absorberar oss. 

Det finns dock dom som håller på med forskning som tror på paranormala fenomen;

Armin Gadit, en psykiater vid Memorial University of Newfoundland berättar historien om en av hans patienter, som verkade vara helt normalt och utan psykiska problem-utom för det faktum att han talade till (och såg) sin döda mor, varje dag, i åratal.

"Patienten är övertygad om att hans mor framträder för honom. Han accepterar att döda människor inte återvänder till jorden, men tillskriver detta undantag till hans starka band med sin mor. Denna vision kan inte definieras som pseudo hallucination eller som en sann hallucination och därmed (i författarens yttrande) kan vara en paranormal upplevelse. "

Gadit drog slutsatsen att "hallucinationer kan förekomma i normala människor", och att "hallucination kan vara ett paranormalt fenomen."

Den kanske mest kända aktuella vetenskapliga troende i det paranormala är Rupert Sheldrake, en före detta cellbiolog som sedan gått vidare till att bli en parapsykologisk forskare. 

Så därför undrar jag; tror du på spöken?

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
_Fisken
2016-09-01 16:16
#1

För mig är det  ställt utom allt tvivel att "de" finns.

JonasDuregard
2016-09-01 16:23
#2

#0 "Ett exempel är vid dödsögonblicket, när vi dör, så förlorar kroppen 21g vilket många hävdar är själen."

Jag tvivlar på att det där ens är sant. Gissningsvis är det snarare så att man i samband med att man dör (att dö är inte något som händer ögonblickligen, det finns vanligtvis inte något tydligt dödsögonblick att tala om) tappar ett varierande antal gram i vikt genom perspiration. 

Visa mig någon som går upp 21 gram när de återupplivas så blir jag imponerad 😃.

"Så är det själen borde ju rimligtvis dom också minska i vikt?"

Många troende ser det kanske snarare som att hundar inte har själar.

Scorpio97
2016-09-01 16:24
#3

Nej, jag tror inte på spöken. På min pappas sida har jag dock några släktingar som anser sig vara mediala och i princip alla tror på andar/spöken i någon form eller utsträckning. Några anser att dom sett, hört eller på annat sätt mött andar, men jag tror helt enkelt att det finns andra förklaringar - även om jag självklart respekterar att dom tror som dom gör :) 

Men jag har aldrig kunnat tro på spöken, på samma sätt som jag inte kan tro på en gud eller liknande. Jag behöver säkra bevis, eller själv uppleva något om jag ska tro på något som går emot vad jag tycker är logiskt och sant.


//Jessie

kim1980
2016-09-01 19:24
#4

Hej jag svarar rakt ärligt ja alltid gjort det kommer alltid göra det ! Ni som untevella som är nyfikna mer . Så får ni faktiskt mejla ! Nu blir det bara ytligt. Vi är många mer en folk vet likasinnade. Det finns så mycket som inte skeptiker förstår. Har skeptiker allergi. Synlighet utan för data värden. Vilket då sliper man bli trasig , el osäker. . Sett för mycket av den sorten far illa av skeptiker. . Och jag följer min egen väg inte som alla andra . Är nöjd med det .. Själv har jag alltid bevarat min bitt med om sorg. . Gick undan i stället när märkte hur folk var.. Så då kom dem inte åt mig.. Vilket sin tur blev avensjuka att jag är och var för stark psyke mm.. Gåvan gjort sluppit en del saker . Man går på känsla inre väg det berör mig haft rätt.. Även om koppling mellan mig ny mejl individ. För anser det krävs det i dag . Då jag är brud dessutom ! Så kan jag känna med tiden ganska snabbt om flödet är öppet. . Så kan betänkas ta ficka till ex. . ) Har egen still både i stil text . Stör det folk så är jag ej rätt för dem där med basta. )

Magi-cat
2016-09-05 12:46
#5

OM kroppen förlorar vikt i dödsögonblicket, beror det på utandning etc. Varför skulle i all sin dar själen väga något? Den är väl i så fall okroppslig?

Tron på det där med 21 g (=ett heligt tal) kom till i en annan tid.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

_Fisken
2016-09-05 14:10
#6

Einstein säger att energi är massa (E=mc2) …..så när själen (energin) lämnar kroppen så förlorar den massa.  Så ska väl dessa 21gr tolkas.

Annons:
kim1980
2016-09-06 00:25
#7

#6. gott folk.. jag väger upp mat till djuren . Min digital våg med färska batterier kan fladdra som tusan . Så får liksom kämpa för få ordning på det.. El så göra annat . Sen väga maten.. Så själen energin väger nått men svårt veta exakt. För det pendlar allt i från 20 till 90 gram.. Tur oftast har för berätt nått i för väg.. För vet om att blir så där spökar. . Jag tar förvisso det med ro pratar med dem i stället ♥ Intressant ämne ! ♥

[helga21]
2016-09-09 13:04
#8

Nej utöver de 5 spöken ( levande katter  som spökar här på nätterna) så tror jag inte på dem. Och vad har spöken med att  göra att kroppen går ned 21 gram? Är det de döda som är spöken eller vadå?

JonasDuregard
2016-09-09 15:18
#9

#8 Den ursprungliga tanken var nog att viktreduktionen kom av att själen for iväg till himlen, sedan har mer new-age inspirerade tänkare antagligen omtolkat det som att själen ger sig ut på strövtåg i någon mer närbelägen andevärld.

[VSK]
2016-09-09 20:01
#10

-21 g beror ju på att han (vad han nu heter) vägde sin fru under dödsögonblicket och när hon dog så försvann 21g från vågen.

Magi-cat
2016-09-09 20:05
#11

#10 Duncan McDougall utförde försök i början av 1900-talet. 

http://www.svd.se/sjalens-vikt-ar-svarbestamd


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
2016-09-09 20:21
#12

🙂

[VSK]
2016-09-09 20:34
#13

Om spöken menas med det vi kallar för mänskliga andar, så tror jag att de finns. Att det finns nånting som kan manifestera sig som människor, agera både fysiskt och psykiskt, behärska energier mm, så tror jag inte, jag vet. Är 100% säker.

Annons:
_Fisken
2016-09-09 21:25
#14

Jag har varit med om spökerier (skeptiker som jag var) och blev fullständigt överrumplad över vad som skedde framför mina ögon. Så jag kan lova er att det "lever" andar runt om oss. Jag har fått mina doser av rysningar…

Ghosthunter
2016-09-18 10:32
#15

För mig är det inte bara att tro. Jag vet att spöken finns och en hel del annat parnormalt🙂

Men däremot så tror jag inte att själen väger något. Det där är bara lösa teorier enligt mig!, Själen är ett sinnestillstånd….inte något med fysisk substans!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Grävlingen
2016-09-18 15:19
#16

Vet inte, men det finns förmodligen varelser som rör sig utanför vårt synliga spektrum.

[Rhonda]
2016-09-19 07:31
#17

#0 Ordet spöke har inte varit i mitt ordförråd på många, många år. Min sambo och jag har haft väldigt många andliga upplevelser. Härliga, mysiga upplevelser med andar, andekatter, roliga saker som händer, saker som kommer till oss när vi behöver dem.

 Andevärlden tar väl hand om oss - men - vi måste lyda deras signaler för att livet ska följa den vägen som är rätt för oss.

Gurky
2016-09-26 14:56
#18

Nej jag tror inte på spöken eller att det finns en "själ"(som jag gissar många ser som en förutsättning för att spöken ska finnas). Levande varelser är inte så abstrakta som många vill tro eller romantiserar om.

JonasDuregard
2016-09-26 16:34
#19

Ifall spöken finns är kanske inte en vetenskaplig fråga (om man inte förtydligar vad man menar) och hör kanske inte hemma på sajten egentligen. Det vetenskapen däremot konstaterat är att medvetandet alstras ur hjärnans aktivitet, så om hjärnaktiviteten upphör säger vetenskapen att medvetandet också upphör.

[VSK]
2016-09-26 17:24
#20

#19

Ja men vetenskapen är inte fulländad. Vetenskapen är ingen vetenskap i det här fallet.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Fridaaaa
2016-09-26 18:49
#22

Tror inte på spöken.

Tror att de finns "Något" ibland men inte spöken.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
2016-09-26 19:54
#24

#20 Vad har det med saken att göra? Och vad menar du med det lite kryptiska "vetenskapen är ingen vetenskap"?

Denna kommentar har tagits bort.
[VSK]
2016-09-26 20:02
#26

#24

Det är inget kryptiskt med det. Står klart och tydligt vad som menas.

Gurky
2016-10-06 18:43
#27

#24 Jag gissar att VSK menar att det här ämnet inte är vetenskapligt och inte syftar på själva begreppet vetenskap som det kan tolkas om man tar det hela ur sin kontext som du gjorde när du citerade ;)

Annons:
JonasDuregard
2016-10-06 22:37
#28

#27 Att det här ämnet inte är vetenskapligt var ju precis det jag skrev (#19) så det vore underligt att svara precis samma sak (fast mer kryptiskt).

Vad har jag tagit ur sin kontext? Jag citerade den biten jag inte förstod, sammanhanget finns precis ovanför.

[VSK]
2016-10-06 23:08
#29

#28

Ja vetenskapen säger så, men vetenskapen kan inte mäta allt. Det är ingen som vet hur mycket vetenskapen egentligen kan mäta, bortsett från att den kan mäta 100% vetenskap. 

Vetenskapen kan inte ens mäta informationen mellan sändare och mottagare gällande healing och då pratar vi om fysiskt levande personer. Så vad vetenskapen säger, säger faktiskt inte så mkt mer än att de kan mäta saker och få det bekräftat. Det vetenskapen inte kan mäta existerar ju inte, eller?

Ghosthunter
2016-10-07 10:24
#30

#28 jo du har rätt att detta inte hör hemma i vetenskapens land. Men jag vill bara inflika att det utanför vetenskapen även finns. Problemet är bara att vetenskapen och de som utforska detta är väldigt begränsade i sin lära.

Om en vetenskapsman börjar att tänka hur det är beskaffat med vår sinnliga värld och det vi känner och upplever utöver det som är utanför vetenskapen, då är dennes värld väldigt begränsad och kan heller inte gå vidare i sitt vetenskapliga forskande.

Vi måste vara öppna för alla fenomen, hur märkligt det än må vara.

Men jag tycker nästan synd om de som inte är öppna och kan se allt som händer omkring oss. Att inte vetenskapen kan ge bevis för paranormala och andliga fenomen, är att de är så begränsade i sin vetenskapliga värld och inte har något svar för det som de inte kan förklara. De måste hela tiden ha sina belägg, för att kunna leva!

Jag är tacksam för all hjälp och all kunskap jag har fått från andevärlden och det andliga. Utan dess hjälp hade jag inte skrivit detta!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

JonasDuregard
2016-10-07 19:45
#31

#30 Di verkar inte alls förstått vetenskap, den är i grunden lika öppen för alla fenomen.

Fredrik1
2016-10-08 11:06
#32

#31. Nu är jag lekman på området. Men är inte det så att man inom vetenskapskretsar ofta har förebehållet att om många tecken talar för att något inte är på ett visst sätt, så säger man att det rimligtvis inte kan vara så då inget talar för det? Dvs. en skeptisk hållning med små skygglappar av "borde inte vara så". Alltså ser man inte helt öppet på hur ett fenomen är om man på förhand bestämt sig för att det rimligtvis inte borde vara så ? Vem vet om det är tillräckligt tydliga tecken för att bryta genom det förbestämda "borde inte vara så" då forskningen inom ett specifikt område oftast väl baseras på det föregående resultatet?

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

JonasDuregard
2016-10-08 12:10
#33

#32 Nej, så är det inte. Man bestämmer sig inte på förhand för någonting (åtminstone inte någonting som är relevant för den här tråden). Vetenskap är främst en samling metoder för att ta reda på sanningen, i andra hand en samling sanningar man lyckats ta reda på med dessa metoder. Men det finns inga dogma i vetenskap som inte ifrågasätts. 

Om du ger ett konkret exempel på vad det skulle vara för "skygglappar" så kan jag kanske förklara bättre.

Fredrik1
2016-10-08 12:41
#34

#33. Absolut. Vetenskapen väljer att inte forska på exempelvis spöken därför att inget tyder på att dom finns, enligt vetenskapen. Detta är ju detsamma "Jag forskar inte om du inte övertygar mig först" = förutbestämd uppfattning. Berätta gärna annars vilken forskning som bedrivits som mot motbevisar dess existens. Borde ju finnas om vetenskapen nyktert ska hålla sig skeptisk till tesen :) Ett annat exempel är medvetandet. Visst, man kan se neurotransmittorer, signalsubstanser m m men det är bara delar. Inget konkret. Man kan säga att medvetandet existerar i hjärnan, som vetenskapen gör. Men de kan inte berätta hur det existerar. Ett dogma jag inte hört ifrågasättas är ju exempelvis: " Går det inte att bevisa naturvetenskapligt, så existerar det inte." Man har alltså då på förhand bestämt en metod som ska ge bevis därför att metodet gett bevis i andra fall. Men med en formel på hand, har man redan där bestämt sig för ett synsätt, enligt mig.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Annons:
[VSK]
2016-10-08 14:57
#35

Det är ju ändå lite halvspännande att forskare försöker spara ned en (levande) människas minne för att applicera på nästkommande generation. Alltså så tror man att det är fullt möjligt att minnet kan existera utanför kroppen. Lite som andar minns saker som skett när de levde osv.

JonasDuregard
2016-10-08 18:14
#36

#35 "Alltså så tror man att det är fullt möjligt att minnet kan existera utanför kroppen."

Man kan så klart till exempel skriva ner saker man minns och på så vis få minnet existera utanför kroppen. Men jag gissar att det egentligen inte är det du menar. 

Man skulle troligtvis också kunna läsa av en människas minne och lagra det på en hårddisk om man hade tillräckligt noggranna mätinstrument och visste tillräckligt om hur hjärnan lagrar minnen. Men det har inget med spöken att göra.

[VSK]
2016-10-08 18:24
#37

#36

Du missförstår mig nog antar jag. Det jag pratar om är att man försöker spara en människas minne på "hårddisk". Jag pratar alltså om att man försöker spara minnen och sen applicera de igen. Andar minns saker som hänt. Exakt hur de kan göra det är det ingen levande som vet. Dock så tycker jag det är intressant det forskarna försöker göra. 

Tids nog så finns verktygen för att kunna bevisa den paranormala världen. Det är många mediala människor som väntar på den stunden 🙂

Fredrik1
2016-10-08 18:24
#38

#36. Minnen vid exempelvis nära-döden upplevelser där patienter som exempelvis haft hjärtstillestånd berättar vad som hänt omkring dom, sett läkarna runt omkring m m då dom var medvetslösa och upplever det hela ovanifrån… hur kan detta förklaras om hjärnan då är "avstängd" på grund av syrebrist ? Det finns många exempel på klockrena berättelser som borde vara omöjliga att uppleva om medvetandet eller minnet satt enbart i hjärnan. Vore även intressant med ditt svar på mitt föregående inlägg :)

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

JonasDuregard
2016-10-08 18:27
#39

#34 "Vetenskapen väljer att inte forska på exempelvis spöken därför att inget tyder på att dom finns, enligt vetenskapen."

Var har du fått det ifrån? 🤔

"Berätta gärna annars vilken forskning som bedrivits som mot motbevisar dess existens. Borde ju finnas om vetenskapen nyktert ska hålla sig skeptisk till tesen :)"

Om du vill att jag ska visa forskning på en tes måste du först berätta vad tesen är. Påståenden som "spöken finns" är inte vetenskapliga påståenden eftersom det inte definierar vad ett spöke är. Kollar du på någon mer konkret hypotes, som till exempel att medium kan kommunicera med döda så finns det ganska mycket forskning. 

"Inget konkret. Man kan säga att medvetandet existerar i hjärnan, som vetenskapen gör. Men de kan inte berätta hur det existerar."

Nu är du alldeles för otydlig igen. Vad menar du med "hur det existerar"? Det pågår extremt mycket forskning på detaljerna runt hur hjärnan alstrar medvetandet, det kan du väl ändå inte förneka???

Fredrik1
2016-10-08 18:39
#40

#39. "Hur hjärna alstrar medvetande". Om man, som jag skrev ovan kan uppleva och redogöra för detaljerande händelseförlopp som skett under hjärtstillestånd under ex operation, och upplever saker "utanför" den fysiska kroppen- vad upplever detta om inte medvetandet? Hur kan då enbart hjärnan alstra detta "medvetande"? Spöke: Medveten "varelse" utan påvisbar fysisk kropp som kan påverka materia (telekinesi) samt "berätta" detaljer för ett medium som detta ej kan veta innan. All forskning om mediumskap har enbart bedrivits rent naturvetenskapligt som jag skrev i mitt inlägg #34 och har därför inte bevisat något. Den forskning som görs av parapsykologer förkastas helt i naturvetenskapliga kretsar.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

[VSK]
2016-10-08 18:52
#41

Hur kan blindfödda människor som fått NDU kunnat se? De har alltså talat om vad de sett i rummet mm.

Annons:
JonasDuregard
2016-10-08 20:37
#42

#40 "Om man, som jag skrev ovan kan uppleva och redogöra för detaljerande händelseförlopp som skett under hjärtstillestånd under ex operation, och upplever saker "utanför" den fysiska kroppen- vad upplever detta om inte medvetandet?"

Du har inte på något sätt visat att någon kunnat göra det, du har bara påstått det. 

Men annars är det en utmärkt hypotes att pröva, fast du har fel när du säger att det finns någon som lyckats demonstrera det på ett övertygande sätt. 

#41 Du får allt ge lite mer information om du vill ha ett svar. Kanske ett namn åtminstone?

[VSK]
2016-10-08 21:13
#43

#42 Svar på vad?

Fredrik1
2016-10-08 21:20
#44

#42. Det finns en mängd böcker där vittnesmål är samlade. Raymond Moody och Göran Grip (narkosläkare) har skrivit om detta. Om du inte läst något inom detta område är det konstigt då det är vida dokumenterat. Länk till Raymond Moody: http://www.near-death.com/science/experts/raymond-moody.html Göran Grip: http://www.tv4.se/efter-tio/klipp/narkosl%C3%A4kare-g%C3%B6ran-grip-om-sin-n%C3%A4ra-d%C3%B6den-upplevelse-2147619 Länk: https://www.scientificamerican.com/article/peace-of-mind-near-death/

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

JonasDuregard
2016-10-08 23:29
#45

#43 Frågan du ställde ("Hur kan blindfödda människor som fått NDU kunnat se?"). Om du vill ha svar på den får du säga vem som har gjort det och gärna hur du vet det. 

#44 Nu spammar du ju bara med länkar utan direkt koppling till det du påstod. Vad har artikeln i Scientific American med dina påståenden om "detaljerade redogörelser av händelseförlopp" att göra? 

Jag har läst massor av historier om folk som kunnat göra det. Men de är i regel just historier, oftast finns det inte ens något namn på vem det skulle handla om och det finns aldrig de detaljer som skulle behövas för att bekräfta att patienten varit medveten om sin omgivning. Så när du talar om det som ett etablerat faktum så ljuger du.

Fredrik1
2016-10-08 23:58
#46

#45. Du eftersökte något som stödjer mitt påstående. Därav länkarna :) Person nr 1 det handlar om: Göran Grip. (Har du sett videon?) Läs hans böcker. Detaljerade egna vittnesmål. När det gäller bevisbördan som du säger saknas i all litteratur du läst på området, delar jag inte samma uppfattning som dig . Raymond Moody har gjort åtskilliga 100 -tals intervjuer med personer som upplevt NDU. Många av dessa redovisas detaljerat i hans böcker. Göran Grip berättar om detta i sina böcker. Det finns många, många fler. Precisera gärna de detaljer du säger saknas i alla historier för att bekräfta att patienten varit medveten om sin omgivning. Vilka detaljer anser du behöver vara med för att bekräfta detta ? Jag är inte här för att övertyga dig. Du har din ståndpunkt vad jag än säger :) Vad jag försöker säga är: Var öppen, var nyfiken. Bestäm dig inte på förhand om ett resultat. Då går du miste om mycket på vägen :) Jag har läst så mycket och varit med om så mycket under mina 20 år i vården som övertygat mig många gånger om. Det är bra att vara skeptisk. Men man måste testa varje teori till fullo innan man stänger några dörrar.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

[VSK]
2016-10-09 08:05
#47

#45

Så, hur kan du svara på den frågan genom att bara få ett namn? Rätt imponerande. Är du medial? 🙂

JonasDuregard
2016-10-09 08:16
#48

#46 Ditt problem verkar vara att du läser de som håller med om din förutbestämda slutsats och struntar i alla andra. Försök hålla ett lite mer öppet sinne, bestäm dig inte på förhand.

Istället för att bara säga att jag ska läsa böcker så kanske du kan berätta vilket du anser vara det mest övertygande fallet? Tänk på att det finns massor av historier från folk som tror att de sett Elvis Presley efter hans påstådda död också, det betyder inte att han lever. De historierna dras med ungefär samma problem som historierna du talar om, ett stort fokus på folk som bestämt hävdar att de är säkra på att de sett Elvis, men väldigt lite information om hur de kan vara säkra på det. På samma sätt finns det många som tvärsäkert hävdar att de varit medvetna om sin omgivning under narkos men de säger väldigt lite om hur de kan vara så säkra på det. 

Om man håller ett öppet sinne så innebär det också att man är öppen för att hjärnan ibland spelar oss små spratt. 

#47 Jag bad inte bara om ett namn, det var snarare ett minimum jag hoppades att du kunde åstadkomma. Men det verkar som jag blir besviken även med så låga förväntningar.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Fredrik1
2016-10-09 11:05
#50

#48. Autentiska NDU med namn på de som upplevt detta: http://abcnews.go.com/GMA/DrJohnson/story?id=126449&page=1 Du går vara nöjd med länkar. Du har själv inte kommit med något konkret bevis för motsatsen. Har du någon själv studie du kan referera till som stödjer ditt påstående att NDU inte existerar ? Annars är det bara påstående från din sida. Jag är inte här för att bevisa för dig. Du har redan bestämt dig för din åsikt. Jag har kommit till min åsikt genom många iaktagelser genom åren i vården av sjuka och döende patienter. Så knappast något påstående tagit i luften.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
2016-10-09 11:30
#52

#50 För tydlighets skull, vad anser du att länken bevisar?

"Du har själv inte kommit med något konkret bevis för motsatsen."

Fattades bara det 😃. Du påstår saker, alltså måste jag motbevisa dem…

"Har du någon själv studie du kan referera till som stödjer ditt påstående att NDU inte existerar ?"

Jag har inte påstått något sådant 🤔. 

Självklart existerar NDU. Dock är namnet lite missvisande eftersom man inte behöver vara döende för att uppleva dem. Men kan till och med framkalla dem på olika sätt, kemiskt eller genom att beröva hjärnan syre. Det verkar dock inte vara något paranormalt med dem, utan bara ytterligare en sak som människor inte förstår och därför kallar magi.

"Du har redan bestämt dig för din åsikt. Jag har kommit till min åsikt genom många iaktagelser genom åren i vården av sjuka och döende patienter."

Åsikt om vad? Du svamlar en massa om att jag påstått saker som jag inte har sagt, så du är nog helt fel person att uttala dig om mina åsikter.

Denna kommentar har tagits bort.
Fredrik1
2016-10-09 11:40
#54

Tack för mig! :) Diskussionen leder ingen vart. Roligt att höra att samma motargument håller sig genom åren :)

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[tk1971]
2016-11-18 10:41
#56

För att svara på frågan så säger jag att jag vet inte. Själv har jag aldrig varit med om nåt övernaturligt, och vill inte heller. Då skulle jag tro att jag fått nån psykisk sjukdom. Å andra sidan - ska man bara strunta i att väldigt många människor faktiskt har varit med om sånt? Och inte bara byfånar och andra mindre trovärdiga människor, utan stabila och pålitliga personer. Ja, jag vet inte jag.

Upp till toppen
Annons: