Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 1071 ggr
Silent_Hill
2016-08-29 10:28

Hur mycket kaffe dricker du?

Om en kopp kaffe håller dig pigg hela dagen så kan du tacka dina gener för det, enligt en ny studie. 

Forskare i Skottland har identifierat en gen som kan spela en stor roll i hur kroppen bryter ner koffein och variationer i denna gen kan påverka hur mycket kaffe en person dricker.

Hos personer med en viss variation av en gen som kallas PDSS2, bryts koffeinet ner långsammare i kroppen, vilket innebär att koffeinet stannar längre i kroppen, så en person inte behöver dricka så mycket kaffe för att få samma effekt. 

De som hade den här variationen tenderade att dricka mindre kaffe med ungefär en kopp om dagen i genomsnitt än de som inte hade variationen. 

http://www.livescience.com/55880-coffee-consumption-dna-genes.html

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-08-29 10:31
#1

Här får det räcka med en mugg varje morgon, så jag har kanske den där genvariationen då.

Fridaaaa
2016-08-29 10:34
#2

Hade velat ha 1-2muggar per dag för att det är gott men klarar inte magen så blir 1-2 muggar per vecka max

Men jag blir ej piggare av kaffe :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Silent_Hill
2016-08-29 10:44
#3

#1 Samma här 👍

#2 Blir du inte? 😮Jag blir pigg bara av att dricka coca cola. Men jag är fruktansvärt koffeinkänslig.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Fridaaaa
2016-08-29 10:45
#4

#3 Nix aldrig blivit pigg av det :) 
Jag kan ha svårt att somna däremot om jag dricker för sent på kvällen , men känner mig inte piggare för 5 öre av det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Loris M
2016-08-29 13:47
#5

Dricker alldeles för många koppar. Sitter just nu med min tredje kopp för dagen. 😐 Oftast är det mellan 3-5 koppar (dricker med mjölk i) per dag. Är jag hemma så är det färre koppar. Men på jobbet blir det av någon anledning fler.

Annielle
2016-08-29 20:58
#6

Jag har bara smakat kaffe en gång och det kommer adrig att bli någon mer gång kan jag säga, så vidrigt! 🤮

Har bara haft för vana att dricka grönt eller vitt the, men är för känslig för att klara ens det, blir jättespänd och stressad och får hjärtklappning av en kopp, så det  är ju extremt tur att jag inte har fastnat för kaffe.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Scorpio97
2016-09-01 16:36
#7

Har provat att dricka kaffe några få gånger men det är inte en vana som har fastnat. Kan uppskatta kaffesmak på choklad eller desserter, men att dricka det blir för "starkt", även med mjölk eller grädde i. Får jag ha i massa socker eller choklad i blir det drickbart, men då ser jag inte riktigt någon poäng i att dricka det xD

Jag verkar dock inte reagera på koffein. Ingen skillnad på läsk med eller utan koffein, reagerar inte på te, och har till och med provat en koffeintablett men jag märker inte av något över huvud taget.


//Jessie

OlgaMaria
2016-09-01 18:26
#8

Jag känner inte heller av den där piggheten. Däremot kan jag bli stissig och stressad av kaffe om jag inte fått i mig näring också. Och det måste gå typ 7 timmar från kaffedrickande tills jag kan sova. Dricker en mugg på morgonen och väldigt sällan något mer under dagen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

kim1980
2016-09-01 19:29
#9

Kaffe är viktigt blir trött annars samt andra besvär utan. Kaffe dam japp mängden olika men 4 ca . Det Beror på års tid å så med..

Aleya
2016-09-02 19:46
#10

Har aldrig blivit pigg av kaffe eller annat med koffein i. Så jag dricker inte kaffe då min mage inte tål det riktigt. Så jag är hellre utan fast jag borde väl vara en inbiten kaffedrickare nu vid 30. 😂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

OlgaMaria
2016-09-03 11:06
#11

Jag dricker kaffe just för att det är nyttigt. https://authoritynutrition.com/top-13-evidence-based-health-benefits-of-coffee/ Däremot ska man dricka kaffe efter en ordentlig frukost eller lunch för bästa effekt och undvika magont. Kaffe sätter fart på ämnesomsättningen och om man inte har rätt näringsämnen i systemet samtidigt är det lätt att må dåligt av det. Sen har jag en ordentlig skvätt grädde i kaffet också, då blir det också mildare för magen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Wony
2016-09-06 09:04
#12

Mitt kaffedrickande varierar. Både i avseendet om det är kaffe eller om jag tar en burk energidryck eller en koffeintablett, det varierar nämligen beroende på var jag är och vad jag gör osv, men om man nu ska räkna på antalet standardkoppar kaffe en normal vardag är det nog ca 3 per dag. 4-5st i tentatider. 

Magen älskar inte koffein, men i övrigt tror jag att jag har en lite mittemellan-tolerans. Jag påverkas av koffeinet, men en kopp räcker då rakt inte en hel dag. Vore praktiskt om det var så! 🙂

[fritte1974]
2016-09-09 12:32
#13

1-3 kopar dag blir ej pigg av det men bin blir

Annons:
[helga21]
2016-09-09 13:19
#14

Dricker inte kaffe då jag inte tycker om smaken. Doften av nybryggt kaffe tycker jag dock om. Skulle jag behöva piggna till så tar jag en halv koffeintablett efter lunch.

VästkustFia
2016-09-17 00:48
#15

Det blir gärna 7-8 koppar om dagen. Starkt och svart ska det vara. Min mage är snäll och protesterar inte och jag har varken lättare eller svårare att somna om jag låter bli kaffe på kvällen.

Ghosthunter
2016-09-18 10:30
#16

Jag dricker ungefär 5-6 muggar per dag. Men helst inget kaffe efter kl: 18.30, för då kan jag få problem att somna på natten.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Zadeira
2016-09-19 17:11
#17

Kaffe har aldrig påverkat mig, eller så har jag byggt upp nån resistens mot det eller något. I perioder kan jag dricka 1-2 liter om dagen utan påverkan. Spelar ingen roll vilken tid på dygnet, sista koppen brukar vara runt 20 mest eftersom termosen är slut då och det inte är lönt att sätta på mer då.

Ghosthunter
2016-09-19 21:34
#18

Hur det än är så är jag glad att kaffe finns…det har gett en många njutningsstunder☺

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
2023-05-31 18:32
#19

Då är kaffe som nyttigast, enligt forskarna.

https://www.forskning.se/2023/05/30/kaffe-halsa


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Bryggkaffe, kokkaffe eller latte? Och vilka bönor är bäst? Hur nyttigt kaffe är för oss, är en komplex fråga, säger forskarna.
ticarlito
2023-12-19 19:49
#20

Jag dricker nog 2-3 koppar på förmiddagen en vanlig dag. Har jag mycket att fokusera på så kan det bli fler (men ibland färre då jag glömmer att dricka kaffe, som idag).

Annons:
Emo
2024-01-29 11:38
#21

Jag dricker c:a 1 liter om dagen. Hur håller man annars blodtrycket uppe? När det inte räcker kollar jag barometern och naturligtvis är det ett rejält lågtryck.

När jag har gäster (som tål skämt) häller jag upp kaffet och frågar om någon vill ha föroreningar i kaffet. Föroreningar är socker, mjölk eller grädde. Vodka Rom Renat och liknande drycker räknas inte som föroreningar.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Zadeira
2024-01-29 11:41
#22

#21: Jag håller blodtrycket uppe med saltlakrits 🤣

Upp till toppen
Annons: