Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 586 ggr
Amorita
2016-05-07 00:03

leukemi, bara i vita blodkroppar?

Hej, jag undrar om leukemi/blodcancer bara kan drabba vita blodkroppar eller om de också kan drabba röda blodkroppar och blodplättar. Eftersom jag har bara hittat information om att det drabbas vita blodkroppar. 
Jag hittade en bild som förklarar stamcellen och hur de utvecklas till andra blodceller därifrån på denna hemsida

http://www.vetenskaphalsa.se/blodstamceller-ger-nya-mojligheter-for-leukemiforskningen/

och då utvecklas myeloida (CMP på bilden) till både vita och röda blodkroppar. Då borde väl cancer kunna utvecklas till de röda också.. eller är jag helt ute och cyklar . Kan någon själ förklara detta för mig? 🤔 x)

Annons:
Em_
2016-05-07 00:42
#1

Beroende på vilket steg i cellutvecklingen som cancern utvecklas kan alla, några eller en celltyp drabbas vid just det tillfället. Vita blodkroppar och leukocyter är samma sak (röda blodkroppar kallas erytrocyter och blodplättar kallas trombocyter) så jag gissar att det är därför det bara står om vita blodkroppar när du söker på leukemi. Cancer som drabbar de andra blodkropparna kallas förmodligen något annat. Ursäkta rörigt svar så här mitt i natten 😴


Upp till toppen
Annons: