Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 2390 ggr
indra-bus
2013-02-08 14:04

Blindtarmen??

i

Varför har vi den? Ett onödigt bihang??

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
Magi-cat
2013-02-08 14:11
#1

Hej Indra-bus! Du menar säkert det maskformiga bihanget till blindtarmen, det där som man onödigtvis får inflammation i och ibland måste operera bort.

Den är inte alls så onödig som man betraktat den som. Den innehåller lymkörtelvävnad, producerar antikroppar och har del i immunförsvaret, särskilt hos nyfödda, men sannolikt hela livet.

Men man klarar sig utan den också :-) Kroppen har stor reservkapacitet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2013-02-08 16:17
#2

Den producerar lymfocyter som även tillverkas på andra ställen i kroppen så därför gör det inte så mycket om man opererar bort bihanget.

Blindtarmsinflammation är egentligen ett felaktigt uttryck då det på medicinskt språk kallas Appendicit och då menas att bihanget appendix är inflammerat.

De flesta medicinska termer som slitar på -it betyder att något är inflammerat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aribigga
2013-02-08 18:16
#3

Man lär sig något nytt varje dag 

lurvponnyn.vimeddjur.se

JonasDuregard
2013-02-09 08:56
#4

#0 Det maskformiga bihanget förefaller vara en evolutionär restprodukt i betydelsen att den genom evolution förlorat sin primära funktion i människokroppen. Man tror att den varit avsedd att bryta ner cullolosa, och den verkar fylla den funktionen i vissa andra däggdjur.

Även om man främst talar om det maskformiga bihanget så tror jag att även själva blindtarmen är intressant ur ett evolutionärt perspektiv. Den fyller en funktion i matsmältningen men antagligen inte den funktion som den fyllt i våra genetiska förfäder.

Magi-cat
2017-01-10 10:25
#5

Intressant om appendix, mer än bara en evolutionär "rest":

""The association between appendix presence and lymphoid tissue provides support for the immune hypothesis of appendix evolution."

"One thing's for sure in all of this - while we're probably not going to regain our tails, it's too soon to write off the appendix just yet." 😃

http://www.sciencealert.com/your-appendix-might-serve-an-important-biological-function-after-all-2


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-08-23 08:10
#6

Inte alls betydelselös ändå…

En svensk studie har funnit ett samband mellan appendektomi (kirurgiskt ingrepp för avlägsnande av blindtarmens maskformiga bihang) och ökad risk för t.ex. depression senare i livet.

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2019/08/21/koppling-mellan-appendektomi-och-risk-for-depression/

""Blindtarmen kan vara en reservoar för tarmbakterier vid rubbad tarmflora och den har sannolikt viktiga immunologiska funktioner som utsöndring av antikroppar. Bortoperation av blindtarmen skulle teoretiskt kunna öka risken för de aktuella diagnoserna på grund av ökat inflammationspåslag, säger Ulf O Gustafsson, överläkare vid Danderyds sjukhus och huvudansvarig för studien, till Dagens Medicin.""

https://www.vimmerbytidning.se/nyheter/blindtarmskirurgi-kopplas-till-depressionsrisk-om6258244.aspx

Men risken för den enskilde är ändå liten, vill man betona och hur som helst är det ibland nödvändigt och livräddande med kirurgi.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: