Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 10626 ggr
JohannaEkroth
2013-02-05 17:55

Varför dog dinosaurierna ut?

Vad anser du gjorde att dinosaurierna dog ut?

"Dinosauriernas välde över världen avslutades i slutet av krita för ungefär 65 miljoner år sedan, vid Krita/Tertier-gränsen genom ett stort massutdöende. Det framstod länge som ett mysterium.

Tillsammans med dinosaurierna dog också en mängd andra djurgrupper ut, som till exempel de stora flygödlor och svansödlorna. Totalt beräknas 65-70 % av alla då existerande djurgrupper ha försvunnit och av större djur (över 25 kg) försvann minst 90 %.

Utdöendet slog minst lika hårt mot livet i havet som på land. De enda dinosaurier som överlevde massutdöendet var fåglarna som idag är den mest artrika gruppen av landryggradsdjur med nära 10 000 arter och således fortsätter representera dinosaurierna än idag."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dinosaurier

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
felixhaljeskog
2013-02-05 18:10
#1

Jag tror som forskarna nu har teorier om, att det var en stor komet som slog ner, men att det var effekterna efteråt som dom dog ut av.

[VSK]
2013-02-05 18:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1

ja den träffade jorden (ja vad heter stället nu då) i närheten av Mexicobukten (söderut längst ned i bukten).

Det dinosaurierna dog av var som #1 säger inte själva träffen. De dog därför att det blev ett sånt stort dammoln som täckte hela jorden i flera år. Temperaturen skönk. Växtligheter mm dog ut. Det fanns helt enkelt inte mat till dinosaurierna.

Köttätarna dog oxå på brist av mat.

Det är väl ungefär så forskarna tror det hände.

Ungefär här…

Pelle Långlös
2013-02-05 18:30
#3

Har hört att kometen slog ner i mellan Alaska och Kina. Ganska högt uppe i havet. Sen har botten rört på sig under dessa miljoner år. Såg ett program om det för inte alls så länge sen på Animal Planet.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Geru
2013-02-05 18:47
#4

Jag har väl läst att det kan rört sig om en supervulkan med?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

felixhaljeskog
2013-02-05 18:54
#5

#4 precis, fast jag har hört att det inte bara var en supervulkan utan flera !

jaerven
2013-02-06 14:09
#6

#0

Varför inte fåglarna?

Annons:
JohannaEkroth
2013-02-06 14:30
#7

#6 Ja, precis, varför inte fåglarna. Det är frågan. Det är ingen som vet riktigt. Bara hypoteser om vad som kan ha hänt. Har du själv någon fundering varför inte fåglarna dog ut?

---

Och en fråga till, varför förvann 90% av de arter som vägde över 25kg men "bara" 65-70% av de andra djurgrupperna?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Geru
2013-02-06 15:23
#8

Uh. Fåglar var väl inte riktigt "aktuella" under den tidsperioden?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Halvdansken
2013-02-06 16:02
#9

#8. Håller med Greu. Det fanns inga fåglar på den tiden, de dinosarier som överlevde blev sedan till nutidens fåglar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2013-02-06 16:05
#10

Att de större djuren dog ut är väl inte så märkligt. Stora djur = större mängd föda. Eftersom klimatet förändrade sig så överlevde de djur som var små, eftersom det fanns mindre mat.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[VSK]
2013-02-06 16:45
#11

Jo det fanns fåglar under den tiden.

En liten länk.

Geru
2013-02-06 16:47
#12

#11 Coolt! Men jag tror fortfarande inte riktigt att fåglar var lika utspridda som djurart som dom är idag.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[VSK]
2013-02-06 16:52
#13

#12

Jag vet faktiskt inte för jag har ingen koll alls på det där. Men teoretiskt sätt så borde det finnas mindre fåglar då än nu kan man ju tycka. Sen fanns det jättefåglar som kanske hade en vingspann på 4-5 meter eller nåt sånt. De va mer monster än fåglar. -eller så räknas de inte som fåglar utan flygande "dinos".

Det är massor med år sedan jag såg program om detta och jag minns typ 1% Skrattande

Annons:
Geru
2013-02-06 16:53
#14

#13 Ja, alltså, flygande dinosaurier fanns det ju xD Både stora och små, men jag tänkte mer renodlade fåglar.

Fast fyra vingar låter inte riktigt som en "normal" fågel xD

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[VSK]
2013-02-06 16:54
#15

ha ha nä det har du rätt i Skrattande

Lamina
2013-02-06 18:13
#16

#7 Fåglarna hade ju 2 fördelar: Många av dom vägde under 25 kilo och dom kunde flyga långa sträckor för att hitta föda.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Magi-cat
2013-02-06 19:37
#17

Alla djur har ju förändrat sitt utseende sedan den tiden. Tror inte den tidens fåglar liknade våra.

Har hört som någon annan skrev, att vissa av dinosaurierna utvecklades till våra fåglar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JohannaEkroth
2013-02-06 19:47
#18

Jag gjorde en bildsökning på Google med orden "first birds in jurassic period" och får detta resutat: Till bilder!

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[VSK]
2013-02-06 19:51
#19

Ungefär så här ser den ut som jag skrev om i #13

Dock har jag inte en susning om det är samma pippi som jag såg i programmet och som finns i länken.

Gurky
2013-02-06 20:11
#20

Vulkanerna uppstod ca 400 000 år innan dinosaurierna dog ut tror man.

Vad jag vet så tror forskarna att kometen orsakade regn av syra som tog död på det mesta som överlevde bränderna. Sen så har vi blockeringen av solljus.

Annons:
Halvdansken
2013-02-06 22:27
#21

#20. Vad menar du med att "Vulkanerna uppstod ca 400 000 år innan dinosaurierna dog ut"?

De "fåglarna" som syns i länken är inte riktiga fåglar (som finns idag). De kunde inte flyga av egen hand, beroende på att de bröstbenets konstrukton och hur musklerna satt fast osv. De var glidflygare. Men visst, det är fåglarnas förfäder, men snarare fjäderklädda dinosarier.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gurky
2013-02-06 23:52
#22

#17 Det är en teori som har funnits i många år. Däremot har vid Oregan State University genomfört en studie som säger att fåglarna inte utveckaldes från dinosaurierna, utan att dom utvecklades parallellt.

#21 Du gör du om min mening helt och hållet. Det är väl inte så svårt att förstå vad som menas? Man tror även att vulkanerna gynnade dinosaurierna eftersom medeltemperaturen steg.

Halvdansken
2013-02-07 10:02
#23

Jag fattar fortfarande inte vad du menar med att vulkanerna "uppstod". Vulkaner har ju funnits på jorden i några miljarder år. Jag citerade dig exakt, så jag har inte gjort om din mening.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[VSK]
2013-02-07 10:09
#24

Vulkaner torde ju ha fötts den dagen jordskorpan stelnat kan man tycka. Man har hittat stelnad jordskorpa som är avrundat 3000 Miljarder år gammal. Hur pass stor yta av stelnad jordskorpa det behövs för att föda en vulkan fanns det ingen fakta/teori om.

De flesta vulkaner på vårat klot befinner sig under vatten.

Gurky
2013-02-07 10:24
#25

#23 #24 Jag föreslår att ni läser övriga inlägg i diskussionen innan ni drar felaktiga slutsater. Om ni inte orkar göra det kan jag dra en kort sammanfattning om varför jag skrev som jag gjorde. Massvulkaner dödade dinosaurierna skrev #5. Dom vulkanerna uppstod långt innan dinosaurierna dog ut. Förstår ni? För övrigt är detta en diskussion om hur dinosaurierna dog ut, inte geologi så man kan tycka att det är underförstått även om man inte hängt med tidigare i diskussionen.

#23 Du ser ingen som helst skillnad mellan "Vulkanerna uppstod ca 400 000 år innan dinosaurierna dog ut" och "Vulkanerna uppstod ca 400 000 år innan dinosaurierna dog ut tror man"? Då kan jag tala om för dig att det är en enorm skillnad. Lika stor skillnad som religion och vetenskap.

Kryddis
2013-02-07 10:27
#26

#24 "Man har hittat stelnad jordskorpa som är avrundat 3000 Miljarder år gammal."

Det blev nog lite galet antar jag - med tanke på att man beräknar att jorden formades för lite drygt 4,5 miljarder år sedan och Big bang inträffade för cirkus 13,7 miljarder år sedan?

[VSK]
2013-02-07 11:12
#27

#26

ha ha ha Ja hur tusan tänkte jag där

3 Miljarder år skall det va

Annons:
Halvdansken
2013-02-07 12:28
#28

#25. Ok, men på vad sätt spelar det nån roll när de "massvulkanerna" uppstod? Det viktiga är ju när de hade utbrott. Vulkaner kan ju vara aktiva väldigt lång tid.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gurky
2013-02-07 18:49
#29

#27 Antar att du skulle skriva miljoner men det blev miljarder ;) #28 Det är väldigt viktigt. Stor skillnad på om dom var orsaken till massdöden eller hjälpte livet att frodas.

[VSK]
2013-02-07 18:55
#30

#29

he he jepp.

Jag satt på jobbet och skrev. Var stressad och hade glömt hjärnan hemma

Gurky
2013-02-07 19:12
#31

#30 Vet hur det är, satt själv och nötte matte och läste det som miljoner :P

[VSK]
2013-02-07 19:33
#32

#31

he he

(då ska du se mig när jag kör bil och pratar i telefon samtidigt. Jag kan åka flera mil fel, beroende på vart jag skall) ha ha ha

Halvdansken
2013-02-07 21:50
#33

#29. De kan ju medverkat till massdöden, även om de uppstod 400.000 år tidigare.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Thaeri
2013-02-09 03:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Sen den där "kometen" ni pratar om… Det låter som asteroiden som orsakade Chicxulubkratern på Yucatanhalvön i södra Mexiko.

Ganska viktigt att hålla isär kometer och asteroider; kometer är som smutsiga snöbollar, och om jag inte minns helt fel är de dessutom ganska porösa, vilket gör att de är relativt lätta. Asteroider är stora stenbumlingar och alltså betydligt tyngre och orsakar större skada.

Och så träffade den inte inne i bukten, utan ute på halvön som sagt Här ungefär ligger kratern:

Annons:
[VSK]
2013-02-09 04:03
#35

Okidoki…….

Just nu så är jag aprak och skliter i vilket ha ha ha ha

Pelle Långlös
2013-02-09 08:16
#36

Fortfarande har jag hört att asteoriden slog ner någon annanstans än Mexikanska bukten. Läs mitt tidigare inlägg. Det är den nyaste teorin/forskningen. Såg detta på Animal Planet.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

gant
2013-02-10 16:06
#37

Är inte frågan egentligen lite fel ställd?

Att det stora meteoritnedslaget hade en stor roll i det hela är nog helt klarlagt, men exakt vilka mekanismer som gjorde att vissa djurarter klarade sig, medan andra gick under är väl inte helt utrett.

Som TS själ påpekar så dog ju inte heller dinsaurierna ut. Bara "non-avian dinosaurs". Vissa överlevde och utvecklades till fåglar.

Men varför överlevde små landlevande däggdjur, men inte små landlevande dinosaurier? Varför klarade sig många kräldjur som krokodiler, varaner, ormar och sköldpaddor, men inte dinosaurierna?

Varför överlevde många vattenlevande blötdjur, leddjur, brosk- och benfiskar, men inte de vattenlevande dinosauriesläktingarna som ichtosaurus eller mososaurus?

Varför överlevde just "fågel"-dinosaurierna, men inte deras bevingade släktingar pterosaurus?

Det är väl de frågeställningarna som är det stora huvudbryt för många av paleontologerna.

JohannaEkroth
2013-02-10 16:10
#38

gant - Meningen är att jag ville skapa en debatt. 

Så alla kommentarer är välkomna.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

gant
2013-02-10 16:24
#39

# 38

Jag med Jag bara slängde in fler (och i mina ögon mer intressanta) frågeställningar …

**Så alla kommentarer är välkomna.
**

Tack!

Gurky
2013-02-10 22:55
#40

#37 http://oregonstate.edu/ua/ncs/archives/2010/feb/study-challenges-bird-dinosaur-theory-evolution-%E2%80%93-was-it-other-way-around

Deras slutgiltiga död var pga att dom lägger ägg. Dvs äggen har en begränsning på storleken. Tex en dinosaurie på X ton väger kanske 5-10kg när den kläcks. På vägen upp till vuxen ålder och storlek så konkurrerar den mot däggdjur som inte växer procentuellt lika mycket, dvs dinosaurien konkurrerar mot andra som har nischat sig.

gant
2013-02-10 23:40
#41

# 40 Gurky Deras slutgiltiga död var pga att dom lägger ägg. 

Nu läste jag kanske lite dåligt, men handlade inte den artikel du länkar till om en teori att "raptor"-dinosaurierna härstammade från någon "urfågel" istället för tvärtom?  

Men ägg nämns väl inte alls? Dessutom fanns det ju gott om dinosaurier som inte vägde några ton alls, utan var ganska små. 

Om nu äggläggning skulle vara orsaken till att dinosaurierna dog ut, så får du gärna förklara varför äggläggande fåglar, äggläggande kräldjur och till och med äggläggande däggdjur (som näbbdjuret) inte dog ut.

Annons:
Gurky
2013-02-11 10:13
#42

#41 Länken var menat till din "Som TS själ påpekar så dog ju inte heller dinsaurierna ut. Bara "non-avian dinosaurs". Vissa överlevde och utvecklades till fåglar." det kanske var lite väl otydligt. Generellt sett brukar man länka referenser längst ner ;) 

"Almost 20 years of research at OSU on the morphology of birds and dinosaurs, along with other studies and the newest PNAS research, Ruben said, are actually much more consistent with a different premise – that birds may have had an ancient common ancestor with dinosaurs, but they evolved separately on their own path, and after millions of years of separate evolution birds also gave rise to the raptors. Small animals such as velociraptor that have generally been thought to be dinosaurs are more likely flightless birds, he said."

Vad jag vet finns det ingen definitiv slutsats om varför, men livet som överlevde var definitivt mer anpassningsbart och bättre på att tackla katastrofer. Vissa egenskaper hjälper som tex http://en.wikipedia.org/wiki/Estivation och http://en.wikipedia.org/wiki/Hibernation. Dessutom hade dinosaurierna som överlevde asteroiden dubbelt upp med konkurrens.

En artikel om äggen: http://www.globalpost.com/dispatch/news/business-tech/science/120418/dinosaur-eggs-evolution-mammals

Nya rön om hur många år efter nerslaget som dinosaurierna dog ut: http://www.reuters.com/article/2013/02/08/us-space-asteroid-dinosaurs-idUSBRE91618A20130208

gant
2013-02-11 11:19
#43

# 42 Länken var menat […] utvecklades till fåglar." det kanske var lite väl otydligt

Ja… det var lite otydligt :-)

Men jag vill ändå passa på att tacka dig för att du börjat skicka med länkar till dina svar. Det gör det betydligt lättare att förstå vad du syftar på.

Apropå ägg: Jag är helt med på vad som sägs i artikeln, men den förklarar inte varför små dinosaurier dog ut. Eller varför andra äggläggande arter överlevde.

Ur din andra länk noterar jag följande:

Renne, for one, does not believe the asteroid impact was the sole reason for the dinosaurs' demise. He says ecosystems already were in a state of deterioration due to a major volcanic eruption in India when the asteroid struck.

_The asteroid strike "provided the coup-de-grace for the final extinctions," Renne said, adding that the theory was speculative, but backed by previous ties between mass extinction events and volcanic eruptions.
_

… vilket väl var ungefär det jag menade i mitt första inlägg. Nedlaget hade en avgörande betydelse, men kan inte ensamt förklara inte hela förloppet.

Här nämns ju också vulkanutbrott som du varit inne på. Är det samma vulkaner du har talat om? Deccan Traps som i denna länk?

gant
2013-02-17 02:46
#44

Ett tips om om trevlig dokumntär om dinosaurier och den senast forsknigen som finns på Ur.se

Upp till toppen
Annons: