Etikettallmänt
2013-01-17 15:59

Vad är vetenskap?

Ordet vetenskap får nog olika bilder hos olika människor; En tjock lärobok, vita rockar, mikroskop, klottrade ekvationer på svarta tavlan, provrör och kemibänkar osv. Alla dessa bilder formar en apekt av vetenskapen men ingen av dom ger en helhetbild av vad det egentligen är eftersom vetenskapen har så många aspekter.

Vetenskap är ett systematiskt och logiskt sätt att upptäcka hur saker och ting fungerar. Processen för vetenskapen är utformad för att utmana idéer genom forskning.

I skolan kan vetenskapen ibland verka som en samling isolerade och statiska uppgifter som anges i en lärobok, men det är bara en liten del av historien. Lika viktigt att veta är att vetenskapen också är en process av upptäckt som tillåter oss att koppla enskilda fakta i sammanhängande och övergripande förståelser.

Vetenskap är ett sätt att upptäcka vad som finns i universum och hur dessa saker fungerar i dag, hur de arbetade i det förflutna, och hur de sannolikt kommer att arbeta i framtiden. Forskare motiveras av spänningen i att se eller räkna ut något som ingen tidigare har gjort.
Vetenskapen är mycket användbar eftersom kunskapen vi får av den kan vara mycket kraftfull och hjälper oss att utveckla nya teknologier, behandla sjukdomar och ta itu med många andra problem.

Vetenskapen är en pågående process som ständigt utökar vår kunskap och som gör att det leder till nya frågor för framtida undersökningar och därmed kommer vetenskapen aldrig bli färdig.

För att förstå vad vetenskap är så räcker det med att bara att titta omkring dig. Vad ser du? Kanske en datorskärm, papper, kulspetspennor, kanske ditt husdjur, solen som skiner genom fönstret. Vetenskapen är i en mening, vår kunskap om allt detta - alla saker som finns i universum, från de minsta partiklar i en enda atom av metallen i datorns kretsar, de kärnreaktioner som bildade den enorma boll av gas som är vår sol, till de komplexa kemiska interaktioner och elektriska svängningar i din egen kropp som gör att du kan läsa och förstå dessa ord. Men precis lika viktigt, är vetenskap också en pålitlig process genom vilken vi lär oss om allt det där i universum. Vetenskapen bygger på att testa idéer med bevis som samlats in.

Vetenskapen hjälper dig att uppfylla den naturliga nyfikenhet som vi är alla födda med: varför är himlen blå?, hur får leoparden  sina fläckar?, vad är en Solförmörkelse? Med vetenskap kan vi besvara sådana frågor utan att tillgripa magiska förklaringar. Och vetenskap kan leda till tekniska framsteg, liksom att hjälpa oss lära sig om enormt viktiga och användbara ämnen, till exempel vår hälsa, miljön och naturliga risker. Utan vetenskapen skulle den moderna världen inte moderniseras alls, och vi har fortfarande mycket att lära. Miljontals forskare världen över arbetar för att lösa olika delar av förklaringen till hur universum fungerar, kikar i sina skrymslen och vrår, använder sina mikroskop och teleskop, samt andra verktyg för att avslöja hemligheten